Nyköpings kommun klarar balanskravet i bokslut 2011

Efter ett tufft ekonomiskt år då kommunen kraftsamlat inför prognoser som pekat på stora minus och besparingar som genomförts, redovisar Nyköpings kommun nu ett positivt resultat på 4,2 miljoner mot balanskravet för 2011.

Kommunens ekonomi var i balans vid årsskiftet främst tack vare mer skatteintäkter och minskade försäkringsavgifter för AFA i kombination med att verksamheterna jobbat hårt för att minska kostnaderna.

-          Det är bra för de kommande årens verksamhet att vi har en ekonomi i balans, säger kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S). Nu kan vi fortsätta med att styra upp ekonomin inom omsorgen och skolan utan att tyngas av någon jobbig ”ryggsäck” från 2011.

Äldre- och handikappomsorgens minus låg på närmare 44 miljoner kronor. Största orsaken till underskottet är en ökning av antalet hemtjänsttimmar och högre kostnader för äldreboenden. Åtgärder har satts in för att bromsa kostnadsökningarna.

Barn- och ungdomsnämnden redovisar också ett underskott på 8,2 miljoner som främst beror på fler barn i förskola än budgeterat. Division Barn, Utbildning och Kultur får ett minus på 4 miljoner och här pågår en anpassning av skolorganisationen till färre elever. Arbetet med organisationen pågår för att få balans i budget 2012. Samma anpassning till färre elever pågår inom gymnasiet där underskottet blev 2,4 miljoner.

Sociala divisionen fick ett underskott på 5,6 miljoner kronor som till den största delen beror på ökade kostnader för placeringar av barn och unga. Dessutom har kostnaden för vuxna missbrukare och personer som utsatts för våld i nära relation mer än fördubblats i förhållande till föregående år.

Divisionen har under året arbetet med att minska det förväntade underskottet genom vakanshållning, sparsamhet med kompetensutveckling och inköp, senareläggning av nya verksamheter, med mera. Rekrytering av familjehem som anställs av kommunen har påbörjats för att minska kostnaderna.

Ökad snöröjning och vinterskador var den största orsaken till att tekniska divisionen redovisar ett underskott på 3,3 miljoner kronor.

Kommunstyrelsen noterar ett överskott på 26 miljoner kronor tack vare att styrelsen inte utnyttjat sina ofördelade medel, fått en avräkning av kostnaden för kollektivtrafiken 2010 och gjort besparingar på kommundirektörens projektmedel.

Enheten Samhällsbyggnad redovisar ett överskott på 2,9 miljoner kronor på grund av att flera projekt nedprioriterats i det ekonomiska läget. Man har också haft lägre personalkostnader eftersom man senarelagt rekrytering eller haft svårt att få tag i personal till vissa tjänster.

Även Räddning och säkerhet kan glädjas åt ett överskott på 1,7 miljoner främst tack vare färre bostadsbränder, trafikolyckor och automatlarm.

Nu går förslaget till bokslut vidare till kommunstyrelsen och fullmäktige för godkännande.

För med information kontakta ks ordförande: Urban Granström tfn 073-773 79 83.

• prognos
  • besparing