Swenox flyttar till kommunens nya företagspark

Nyköpings kommun kommer att hyra ut lokaler till industriföretaget Swenox i en företagspark på Arnö som invigs 2009. Det står klart sedan parterna i veckan tecknat ett femtonårigt hyresavtal.

- Vi är oerhört nöjda med att Swenox efter noga övervägande valt att stanna i Nyköping och utveckla företaget här, säger kommunstyrelsens ordförande Jan Carle. Det betyder mycket för sysselsättningen och är ett stort steg framåt för möjligheterna att utveckla industriverk- samhet i Nyköping.

Direkt innebär det att över 300 jobb räddas kvar i Nyköping. På sikt räknar Swenox med att öka antalet anställda med minst 100.

- Vi satsar på Nyköping för att förutsättningarna är bra här, säger Swenox ägare David Milles. Närheten till Stockholm och våra kunder betyder mycket liksom de utmärkta flygförbindelserna från Stockholm Savsta ut i Europa. Dessutom är Nyköping en vacker stad vid havet och med den fina miljön.

Kommunstyrelsen beslutade i januari att starta en företagspark på Arnö med uthyrning av kontor och produktionslokaler. Syftet är att underlätta för företag som vill expandera eller nyetablera sig i Nyköping.

- Det här är ett viktigt steg mot ett bättre företagsklimat i Nyköping. När parken står klar kan vi erbjuda attraktiva lokaler utanför centrum och samtidigt frigöra ytor runt hamnen för nya bostäder, fortsätter kommunstyrelsens ordförande Jan Carle.

Kommunstyrelsens beslut innebär att en utomstående entreprenör bygger och äger fastigheterna men hyr ut dem till Nyköpings kommun. Intresserade företag får sedan hyra lokaler i andra hand av kommunen till marknadsmässiga hyror. Genom att Nyköpings kommun är en stabil aktör och hyr lokalerna under en lång period kan fastighetsägaren erbjuda en lägre hyresnivå. Detta kommer sedan de företag som etablerar sig i parken till godo.

Under sommaren genomfördes en upphandling om vem som skulle bygga företagsparkens första etapp. Det bästa anbudet kom från företaget Möller & Partners Invest AB som redan i höst kommer att börja bygga på Arnö.

De lokaler som Swenox kommer att hyra är 28 000 kvadratmeter stora och ska användas för produktion och kontor. Möjligheter finns också att klara den utveckling som företaget planerar.. Swenox, som bland annat tillverkar avgasrör och katalysatorer till Volvo och Scania, har i dag sina industrilokaler vid Spelhagen, där bostäder kommer att byggas.

Invigning av företagsparken beräknas till sommaren 2009, då Swenox påbörjar sin inflyttning. Nu planeras även för en andra etapp då fler lokaler ska byggas på området.

Byggstart: oktober 2008 - inflyttning för Swenox med början juli 2009.

Total yta: 227 000 kvm (varav etapp utgör 28 000 kvm)

Användning: Industrilokaler och kontor

Ägare: Möller & Partners Invest AB

Primär hyresgäst och uthyrare mot företagen: Nyköpings kommun