The Poodles och Bengtzing till Nyköping

The Poodles, dancedrottningen September och Linda Bengtzing kommer till Melodifestivalveckan i Nyköping. Lagom när TV-tittarnas blickar riktas på Nyköping och festivaltältet på Stora Torget kommit upp höjer arrangörerna temperaturen inför Andra Chansen på Rosvalla Eventcenter lördag 3 mars. Europaaktuella The Poodles (fredag 2 mars) The Poodles har turnerat tillsammans med Hammerfall i Europa under februari och gästar Nyköping med sin show på fredag 2 mars. Bandet har nått stora framgångar internationellt och deras ”Night of Passion” i förra årets Melodifestival flätade för första gången in hårdrocken i schlagersammanhang. Dancedrottningen September (fredag 2 mars) September har markerat sitt revir tydligt med ett antal singelettor och har både en grammis och framgångar utanför Sveriges gränser i bagaget. Senaste ”Cry for you” har blivit en megahit och under 2007 kommer ett nytt album. September kommer att sprida sin glada dansmusik på Stora Torget i Nyköping på fredag 2 mars. MITTWOCH (onsdag 28 feb) På onsdagen 28 februari arrangeras Nyköpings stolthet i klubbsammanhang, MITTWOCH. Denna gång med VIP-våning för de tävlande artisterna i Andra Chansen. På scen Franky Lee (Mathias Färm, Millencolins gitarrist) och Emil Jensen, spoken word-mästaren från Skåne. För mer info: www.mittwoch.se Linda Bengtzing (onsdag 28 feb) Onsdag 28 februari bjuder också Linda Bengtzing på ett framträdande på scenen på Stora Torget tillsammans med Husbandet Blue Eyes Soul. Frågan är om ”Värsta Schlagern” är den största hiten i genren just nu? David & Malin Watson (torsdag 1 mars) Nyköpingsborna lovas en spektakulär show och ges den unika möjligheten att lära sig godbitar ur David och Malins dansskola. David och Malin har nått stora framgångar både i Sverige och internationellt. Bland annat har de vunnit United Kingdom Latin Championships tillsammans. Under förra säsongen av Let’s Dance var David Anna Books danspartner. Torsdag 1 mars bjuds Nyköpingsborna på dansuppvisning i världsklass när David och Malin Watson gästar scenen på Stora Torget. Bert Karlsson (lördag 3 mars) Lördag 3 mars agerar Bert Karlsson levande facit när Nyköping gör upp om vem som vet mest om skivbolagsdirektören från Skara. Allmänheten har möjlighet att delta och de tävlande består dessutom av kanotisten Henrik Nilsson och artisterna Evan, Putte Nelson och Anna Sahlin vilka påstås inneha extraordinära kunskaper om Bert Karlsson. Tävlingen avgörs genom 4 deltävlingar på scenen på Stora Torget och vinnaren får förutom äran biljetter till Andra Chansen i Nyköping. Anna Sahlin och Putte Nelson (lördag 3 mars) Lördag 3 mars kommer Anna och Putte till Nyköping och Stora Torget. De är aktuella med ett nytt musikaliskt samarbete och har precis tecknat avtal med Vicky van der Lankens Artist & Eventbolaget. Spelningen i Nyköping blir den första i denna nya spännande kombination. Världsrekordförsök (hela veckan) Nyköping går man ur huse under veckan för att tillsammans skriva världsrekordhistoria. Ett urval av rekord som ska sättas är ”Skedliggning”; hundratals Nyköpingsbor trotsar kylan och ligger sked på Stora Torget. Eldslukning; över 46 facklor ska släckas på tid. Folkfest på Stora Storget (hela veckan) Ett 700 kvadratmeter stort tält utgör centrum för Nyköpings melodifestivalfirande med mat och dryck, tävlingar, aktiviteter och utställningar. Nyköpingsborna och tillresta ges det perfekta tillfället för after work, umgänge och högklassigt program på scenen. Richard Herrey konferencier (hela veckan) Eurovision Song Contestvinnaren leder veckans festligheter på Stora Torget. - Jag ser verkligen fram emot att få vara med i Nyköping när staden öppnar sina armar för melodifestivalen, säger Richard Herrey. Det ska bli både roligt och mycket spännande. Hela programmet: www.nykoping.se Kontaktperson: Lasse Sahlin Nyköpings Musik & Event Kunskapens Hus Tfn 0155 – 24 84 65 lasse.sahlin@nykoping.se