Folkfest med smaker från hela världen

Finns det ett mer naturligt sätt för människor från olika kulturer att mötas än kring måltiden? Det tror inte initiativtagarna till en folkfest på tema mat och integration den 16-17 september där kvinnor från en rad länder presenterar sin kokkonst. Överskottet från biljettförsäljningen går till Stockholms Stadsmissions integrationsarbete.

Bakom idén står Agneta Green och Michelle Palmstierna på Oaxen Krog & Slip.

– Vår bransch är väldigt internationell till sin natur och har därför potential att erbjuda arbete åt många nyanlända kvinnor och män. Här finns en enorm resurs som vi tycker att Sverige ska ta vara på, säger Michelle Palmstierna, driftchef på Oaxen Krog & Slip, där fler än var fjärde medarbetare är född utanför Sverige och halva personalstyrkan är kvinnor.

Folkfestens besökare får uppleva olika kulinariska traditioner när matlagets 12 kvinnor med ursprung i Afrika, Asien, Karibien, Latinamerika samt Mellan–östern presenterar sin kokkonst och matkultur. De är alla knutna till Stockholms Stadsmissions verksamhet Källan i Fisksätra – med invånare från 80 länder – som erbjuder hjälp med att orientera sig i det svenska samhället genom språkundervisning, stöd vid myndighetskontakter samt barnkollo och mycket annat.

– Det här initiativet kommer att bidra till Källans fortsatta integrationsarbete – att stötta kvinnor från olika kulturer och informera om deras rättigheter. Vi ser det som positivt och mycket glädjande om de genom sin egenmakt till exempel kan söka sig ut i arbetslivet och därmed få ett tryggt och bra liv här i Sverige, säger Pernilla Landin, ansvarig för Källan.

Folkfesten pågår den 16 och 17 september på Nya Djurgårdsvarvet (bredvid Gröna Lund) med start klockan 11.30. Matbiljetterna släpps den 15 augusti på oaxen.com och kostar 450 kronor per person. Det går även att skänka pengar utan att vara med på festen eller att göra en extra donation.