Lokalbarometern: Fler lediga lokaler i Gävleborgs län

Lokalutbudet i Gävleborgs län har ökat med 11 procent på två månader, vilket är en av de största ökningarna i landet, visar annonsstatistik från objektvision.se. Men på flera håll har annonseringen av lediga lokaler i stället minskat, som mest med upp till 15 procent sedan november 2009.

- Lokalutbudet är något av en konjunkturmätare och det vi ser är att utvecklingen varierar, beroende på vilken del av landet man tittar på, säger Marianne Olseryd Engqvist, VD för Objektvision. I Stockholms län går antalet lediga lokaler sakta men säkert neråt, medan det i exempelvis Dalarna har ökat med 15 procent på bara ett par månader.

Mest i landet minskar lokalannonseringen i Norrbotten, Blekinge, Skåne och Stockholm. Störst ökning står Dalarna, Jämtland, Gävleborg och Gotland för. Jämfört med situationen för ett år sedan har det svenska lokalutbudet i sin helhet minskat med 2 procent. Totalt finns 9 588 lediga lokaler utannonserade på objektvision.se i slutet av januari 2010.

Län, Antal lediga lokaler, Procentuell ändring sedan november 2009

Örebro, 146, - 5 %

Östergötland, 411, - 6 %

TOTALT: 9588, - 2 %

Siffrorna baseras på utbudet på objektvision.se den 27 januari 2010. För aktuell annonsstatistik, se objektvision.se.

För mer information, kontakta gärna:
Eleonora Hansi, presskontakt Objektvision
Tel: 0736-16 38 83, e-post: eleonora.hansi@greenhillrelations.se

• objektvision.se
  • gävleborg
  • objektvision
  • lokalbarometern
  • lediga lokaler
  • lokaler

• Gävleborg

Om Objektvision
Objektvision.se
är marknadsplatsen för lediga lokaler och kommersiella fastigheter på internet. Genom Objektvision.se möts de som söker och de som erbjuder lokaler och fastigheter i Sverige. Här annonseras allt från lediga lokaler, fastigheter, företag och mark till lantbruk och företagsbostäder. Objektvision grundades i Kalmar 1998 som systerföretag till Bovision. Företaget ingår sedan 2006 i den finska mediekoncernen Alma Media.

Peter Bergström

Presskontakt VD för Objektvision +46(0)73 33 103 88