Rekordmånga företag till salu på Objektvision.se

2016 ser ut att bli ett rekordår för utbudet av små och medelstora företag till salu på Objektvision.se. Prognosen för året pekar på en ökning med cirka 16 procent. Även 2015 var ett toppår med en ökning av hela 75 procent. Skåne sticker ut som län med ett extra stort utbud med tanke på dess storlek.

Objektvision.se är den ledande marknadsplatsen för lokaler, fastigheter och företag. Totalt bjöds 993 företag ut till försäljning på Objektvision under 2015. I år förväntas den siffran stiga till cirka 1200 företag.

- Nyföretagandet har ökat generellt i Sverige de senaste åren och har nästan fördubblats om man jämför med början av 2000-talet, vilket kan ha lett till fler företagstransaktioner, säger Irene Andersson, produktchef på Objektvision. Dessutom ser vi nu en högkonjunktur som kan locka till fler försäljningar. En del av ökningen kan också bero på att företag som fortfarande drivs av 40-talister läggs ut till försäljning i samband med ett generationsskifte. Utöver det satsar vi just nu extra på företagsutbudet på vår marknadsplats.

Den största kategorin företag som säljs genom Objektvision är kaféer och restauranger, med 43 procent av utbudet just nu. På andra plats kommer butiker med 15 procent av utbudet följt av tjänsteföretag med 13 procent.

- Det är främst små- och medelstora bolag som säljs via en marknadsplats, säger Irene Andersson. Det är också en övervikt av företag med en koppling till lokaler, såsom kaféer, restauranger och butiker. Men även e-handelsbolagen börjar bli vanligare.

Storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö är överrepresenterade i statistiken av företag till salu. 37 procent av utbudet just nu finns i Stockholms län. Skåne ligger nära Stockholms län med hela 30 procent av utbudet medan den tredje storstadsregionen, Västra Götalands län, ligger på 17 procent.

Just nu är första gången sedan starten som över 500 företag är till salu samtidigt på Objektvision.se. Objektvision satsar nu extra på segmentet företagsförsäljning och anpassar marknadsplatsen med en tydligare presentation av fakta och nyckeltal.

Utbud företag i Sverige

Stockholms län: 37 procent

Skåne: 30 procent

Västra Götaland: 17 procent

Övriga: 16 procent

Utbud typ av företag

Restauranger, kaféer: 43 procent

Butiker: 15 procent

Tjänsteföretag: 13 procent

Tillverkningsföretag: 7 procent

Byggverksamhet: 7 procent

Handel/e-handel: 7 procent

Hotell/turism: 6 procent

Övrigt: 2 procent

Irene Andersson, Produktchef

irene.andersson@objektvision.se

• företagsförsäljning

Objektvision.se är marknadsplatsen för lediga lokaler och kommersiella fastigheter på internet. Genom Objektvision.se möts de som söker och de som erbjuder lokaler och fastigheter i Sverige. Här annonseras allt från lediga lokaler, kommersiella fastigheter till företag och mark. Objektvision grundades i Kalmar 1998 som systerföretag till Bovision. Företaget ingår sedan 2006 i den finska mediekoncernen Alma Media.