Blog post -

Hur bygger man ett starkt varumärke på nätet?

Att bygga ett varumärke tar tid och kostar pengar. Men det finns genvägar och utvecklingen inom sociala medier har gjort det både enklare och billigare.

Man brukar tala om att det finns fyra fundament för att bygga ett varumärke:

1. Tydlighet

Man ska snabbt och enkelt inse vad varumärket står för. Alla vet att Mcdonald’s betyder hamburgare.

2. Konsekvens.

När du köper en vara eller tjänst ska upplevelsen vara densamma varje gång. Det är ingen skillnad på att besöka IKEA i Dubai eller Älmhult.

3. Långsiktighet.

Det tar många år att bygga ett varumärke. Numera kan det gå snabbare dock tack vare informationssamhället vi lever i. Coca Cola har funnits sedan 1886 medan Uber har funnits sedan 2009 och beräknas idag vara värt över 15 miljarder dollar.

4. Helhetssyn.

Ett varumärke handlar om så mycket mer än en snygg logga. I grunden och botten handlar det om verksamheten men i princip lika viktigt är hur man kommunicerar kring varumärket.

Ett starkt varumärke ger omedelbara associationer. Det kan handla om konkreta associationer men många gånger förknippas ett lyckat varumärke lika mycket med känslor som kan vara svåra att definiera. Ett lyckat varumärke lyckas väcka de här känslorna och vissa varumärken väcker också negativa känslor hos en del. Det behöver inte vara fel med ett polariserande varumärke, de som gillar varumärket är ofta hängivna och de som ogillar varumärket konsumerar ändå ofta inte den typen av produkter eller tjänster när de hyser antipatier för ett specifikt varumärke i genren.

Ett varumärkes identitetskapande roll ska inte underskattas. Riktigt starka varumärken blir som en manifestation över en livsstil. Någon som kör runt med en Harley Davidson vill ofta signalera något med det och att äga en Apple-dator sänder i sin tur signaler.

Ett riktigt bra och starkt varumärke kan ta ut en extra premie för just varumärket. Louis Vuitton-väskorna är inte dyra enbart för att de är av god kvalitet; du betalar även för associationerna kring varumärket.

Här är några tips om hur du bygger ditt varumärke på nätet:

1. Storytelling

Att berätta historien bakom en produkt eller tjänst är viktigt. Många varumärken har väldigt fantasifulla bakgrundshistorier och det är inte ovanligt att de är mer eller mindre påhittade. Gör man det bara på rätt sätt så kommer man undan med mycket.

2. Hitta din produkt – kommunicera

Vad är unikt med just ert varumärke? Vilken är er Big Mac eller bokhyllan Billy? Identifiera den viktigaste produkten eller tjänsten ni tillhandahåller och kommunicera enträget kring den. Det måste inte vara storsäljaren utan snarare en produkt eller tjänst som definierar varumärket och ger de rätta associationerna.

3. Använd internet

Förvånansvärt många företag i dag är fortfarande dåliga på att utnyttja internet och dess potential. Oftast har man en pliktskyldig hemsida och några konton i olika sociala medier. Se till att använda internet och sociala medier enträget och metodiskt – det är ett kostnadseffektivt sätt att kommunicera. Jobba med sökord som gör att kunderna hittar din hemsida, bygg berättelser som lockar.

4. Bevaka din omvärld

Numera är Business Intelligence eller omvärldsbevakning mycket enklare och mindre resurskrävande tack vare internets utveckling. Med ett bevakningsverktyg som till exempel Observify får du snabbt koll på konkurrenterna men du får också en bra bild av nya trender och vad folk säger om ditt varumärke i sociala medier.

• Electronic business, communication

• digitala strategier