Pressmeddelande -

Europeiska läkemedelsmyndigheten rekommenderar att återkalla indragningen av octagam®

En genomförd utredning av det ökade antalet rapporter om blodproppsbildning efter administrering av octagam® visar att orsaken var förekomst av koagulationsfaktor XIa i produkten. Flera åtgärder har vidtagits av Octapharma i samråd med berörda läkemedelsmyndigheter och CHMP, den europeiska läkemedelsmyndighetens vetenskapliga kommitté, rekommenderar nu att octagam® åter godkänns för försäljning.

Återkallelsen av octagam® i september 2010 skedde i förebyggande syfte och föranleddes av en globalt ökad frekvens av biverkningar i form av blodproppsbildning, som i första hand drabbade patienter med en eller flera riskfaktorer. Denna typ av komplikationer har observerats med alla immunglobulinpreparat och finns omnämnda som sällsynta under biverkningsavsnittet i respektive produktresumé. Inga fall av tromboemboliska biverkningar i form av blodproppsbildning har under de senaste åren rapporterats i Sverige eller Skandinavien efter administrering av octagam®.

En genomförd kvalitetsöversyn och utredning visar att förhöjda halter av koagulationsfaktor XIa i läkemedlet var orsaken till blodproppsbildningen. Flera åtgärder, såsom förbättrad produktionsprocess och testning av slutprodukt har implementerats i Octapharmas produktionsanläggningar och octagam® bedöms nu av CHMP uppfylla de kvalitetskrav som myndigheterna ställer på produkten.

Octapharma kommer att återuppta distributionen av octagam® 50 mg/ml och 100 mg/ml inom Europa så snart som europeiska kommissionen har fattat formellt beslut om godkännande och beslutet har implementerats.

Kontakt:
David Andersson