Läkemedelsföretaget Octapharma nyanställer 120 personer på Kungsholmen

Octapharma AB tillverkar läkemedel för behandling av bl.a. blödarsjuka och immunbristsjukdomar samt patienter inom intensivvården. Länsstyrelsen har nu beviljat ett utökat produktionstillstånd till fabriken på Kungsholmen i Stockholm. Beskedet markerar startskottet för Octapharmas fortsatta expansion och innebär att företaget kan anställa cirka 120 nya medarbetare redan under 2016.

Octapharma AB har idag en kapacitet att producera proteinläkemedel som utvinns från blodplasma på 1 500 ton per år. Det nya produktionstillståndet innebär att produktionen kan öka till 3 500 ton per år och företaget räknar med att nå en kapacitet på 2 700 ton på årsbasis under 2017.

Den planerade volymökningen kommer att ske genom moderniseringar och ombyggnationer på Octapharmas befintliga tomt i Hornsberg på Kungsholmen. Företaget har under 2016 ett investeringsprogram för verksamheten i Stockholm på nära 39 miljoner Euro.

– "Beslutet ger oss en trygghet att investera och nyanställa för framtiden", säger Alex Scheepers, VD för Octapharma AB.

– "Läkemedel som utvinns ur blodplasma är ibland en bristvara. Det nya produktionstillståndet innebär att vi kan öka den globala tillgången av livräddande proteinbaserade läkemedel för behövande patienter och samtidigt säkra framtida arbetstillfällen inom svensk läkemedelstillverkning", säger Alex Scheepers som är VD för Octapharma AB.

Octapharmas produktion är en högteknologisk verksamhet och företaget söker därför framförallt yrkeskategorier som processingenjörer, processtekniker, laboratorieingenjörer och mätingenjörer, men också andra yrkeskategorier.

– "Våra medarbetare utgör en mångfald av kompetens och etnisk bakgrund och det är något vi vill fortsätta att utveckla. Bland annat är Lernia inkopplat för att hitta personal med rätt kompetens som hittills har haft svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden", säger Alex Scheepers.

Presskontakt:

Per Eriksson, Octapharma, 0730-681589
per.eriksson@octapharma.se

• immunglobulin
  • ivig
  • koagulations
  • koagulations produkter
  • läkemedel
  • läkemedelsverket
  • octapharma
  • plasmaprodukter
  • vd ochtapharma

Octapharma är ett globalt svenskägt läkemedelsbolag med huvudkontor i Schweiz. Vi utvecklar, tillverkar och säljer plasmabaserade proteinläkemedel för behandling av bl a blödarsjuka, immunbristsjukdomar och koagulationsrubbningar inom intensivvården. Vi utvecklar också proteinläkemedel framställda med genteknologi. Företaget grundades 1983 och är en av de största aktörerna på den internationella blodplasmamarknaden. Octapharma har ca 7000 anställda i 80 länder med tillverkning i Sverige, Österrike, Frankrike, Tyskland och Mexiko. Den svenska delen av Octapharma med ca 700 anställda finns i Stockholm. Tillväxten är snabb och omsättningen 2015 var 1,5 miljarder Euro.

Per Eriksson

Presskontakt Head of Market Communication Communication +46-856643380