Bibehållen rörlighet med nyutvecklat musselextrakt Glyc +Omega PLUS

En stor del av befolkningen har besvär med sina leder och ungefär var femte svensk har ibland värk. Att bli stel är något som man förknippar med att bli äldre. Många äldre har kunnat behålla rörlighet och ett normalt levnadssätt långt upp i åldrarna med hjälp av grönläppad mussla. Grönläppad mussla har visat sig bidra till en hälsosam stödjevävnad, det vill säga bindväv, och främjandet av led-, ben-, muskelfunktion och rörlighet vilket hjälper till att hålla lederna smidiga och flexibla.

Nya Glyc+Omega PLUS

En vidareutveckling har inneburit att produkten nu har ett utökat användningsområde omfattande även yngre åldersgrupper. Innehållet har förstärkts med ett helt nyutvecklat musselextrakt, GlycOmega -PLUS TM, som innehåller naturliga glukosaminoglykaner och omega-3 fettsyror som ETA, DHA och EPA. ETA finns inte i oljor från fisk.

Glyc +Omega PLUS innehåller dessutom marint kollagen (Hydro-MC TM) , samt vitamin C och zink. Kollagen bygger upp kroppens bindväv i skelett, leder och brosk. Vitamin C bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för benstommens och broskets normala funktion. Zink bidrar till att behålla en normal benstomme.

Unik framställningsprocess

Den grönläppade musslan är en mycket speciell mussla från Nya Zeeland. Generationer av maorifolket har länge använt musslan som en viktig del i sin diet.

-       Idag behöver vi inte bege oss till Nya Zeeland för att få ta del av den grönläppade musslans positiva egenskaper. En ny framställningsprocess tar tillvara alla de mineraler, antioxidanter och andra näringsämnen som finns i musslan så att dessa nu finns i det nya kosttillskottet, säger Dan Magnusson, apotekare på Octean.

För att ta tillvara det verksamma innehållet är framställningsprocessen oerhört viktig då fettsyrorna i musslan oxiderar vid kontakt med syre. Syret förstör snabbt många aktiva näringsämnen och nyttiga fettsyror, men tack vare den extremt syrefattiga processen skyddas det aktiva innehållet i det nya musselextraktet.

Fakta om grönläppad mussla

Hela den levande musslan frystorkas mycket snabbt utan värme och kontakt med luftens syre. Detta för att extraktet ska behålla sin biologiska aktivitet. Musslan innehåller förutom omega-3 fettsyrorna ETA, DHA och EPA även naturligt glukosamin och kondroitin i form av glukosaminoglykaner (GAG). Dessa bygger upp och/eller är beståndsdelar i brosk.

Glyc +Omega PLUS

Glyc +Omega PLUS är ett kostillskott speciellt framtaget för att du skall kunna behålla ett aktivt och rörligt liv och passar män och kvinnor i alla åldrar. Glyc +Omega PLUS innehåller grönläppad mussla som bidrar till att hålla lederna smidiga och flexibla. Grönläppad mussla innehåller naturliga omega-3 fettsyror och glukosaminoglykaner. Nu även förstärkt med kollagen, zink och vitamin C.

Octean AB är ett familjeägt och certifierat egenvårdsföretag som marknadsför och tillverkar, säljer licensierade produkter och egna varumärken. I produktportföljen finns både internationella och egna varumärken, som till exempel  Original Silicea, Silicea Mag-Tarm Gel, Glyc + Omega PLUS, BI-PRO Bi-Salva och Aktiv Serien. Läs mer på www.octean.se.

För bilder på Glyc +Omega PLUS : http://www.flickr.com/photos/octean/sets/72157629830726465/

Mer information : www.glycomega.se

Hanna Magnusson, VD Octean AB , hanna.magnusson@octean.se 0702-032081

Jessika Wejfalk, Apotekare & Produktchef, Octean AB, jessika.wejfalk@octean.se 0739-075111