Klinisk studie publicerad - Silicea Mag-Tarm effektiv vid magbesvär som IBS

Klinisk studie publicerad - Silicea Mag-Tarm effektiv vid magbesvär som IBS

Ett par miljoner svenskar har problem med magen. IBS är en vanlig diagnos som drabbar cirka 15 % av befolkningen. Trots omfattande forskning så finns det få preparat som hjälper de som är drabbade. I en nyligen publicerad studie bekräftas effekten av Silicea Mag-Tarm på gaser, uppblåst mage och andra  IBS- relaterade besvär.

Varumärket Silicea har funnits i Tyskland sedan 1950-talet och produkterna säljs på apotek och i hälsofackhandel i Europa, USA, Canada och Australien. På den svenska marknaden har Silicea funnits i drygt 20 år och Silicea Mag-Tarm finns i alla hälsobutiker och hos Vårdapoteket, Cura apoteket, Apoteksgruppen samt hos enskilda privata apoteksaktörer.

50 % minskning av mag-tambesvären
I en klinisk studie som pågick under 6 veckor undersöktes effekten av Silicea Mag-Tarm på olika typer av magproblem. Resultatet visade att en tredjedel av de som besvärades av gaser, uppblåst mage eller problem av IBS -karaktär upplevde minst en halvering av sina symtom under studiens gång. Så många som hälften av de som led av halsbränna eller diarré fick minst 50 % reduktion av sina besvär.1

- Silicea Mag-Tarm innehåller kisel i form av kiselgel som traditionellt har används för behandling av olika typer av magbesvär eftersom kiselgel verkar lugnande på en känslig och orolig mage. Den nyligen publicerade studien bekräftar  vad vi visste sedan tidigare, nämligen att Silicea Mag-Tarm är effektiv vid t ex gaser, uppblåst mage och andra IBS-relaterade besvär, säger Jessika Wejfalk, produktchef på Octean AB.

Silicea Mag-Tarm är en medicinteknisk produkt marknadsförs av Octean AB. Octean AB är medlem i Svensk Egenvård och certifierat enligt branschföreningen Svensk Egenvårds ”System för säkra kosttillskott till konsument”.

För mer information kontakta gärna:
Hanna Magnusson, VD Octean AB, 0702-03 20 81
Jessika Wejfalk, Produktchef Octean AB, 0739-07 51 11

1. B. Uehleke,  M. Ortiz,  R. Stange. Silicea Gastrointestinal Gel Improves Gastrointestinal Disorders: A Non-Controlled, Pilot Clinical Study Gastroenterology Research and Practice Volume 2012, Article ID 750750, 6 pages

Octean AB är ett familjeägt egenvårdsföretag som tillverkar, marknadsför och säljer kosttillskott medicintekniska produkter och hudvårdsprodukter. I produktportföljen finns både internationella och egna varumärken, som till exempel Original Silicea, Silicea Mag-Tarm Gel, Glyc +Omega PLUS, Aktiv-serien och LadyCare. Läs mer på www.octean.se