Rätt tid att öka exponering mot svenska aktier

ODIN Sveriges förvaltare, Vegard Søraunet, ger oss i denna video en uppdatering på Stockholmsbörsen, fondens utveckling, förändringar i portföljen och vad hans fokus är framöver.

Skakig omvärld
Vegard Søraunet konstaterar att de senaste kvartalet har varit tufft om man ser till aktiekurserna och att vi har sett volatila aktiemarknader. Det har varit stort fokus på amerikanska centralbankens räntemöte och den kinesiska aktiemarknaden som kollapsat.

Små bolag levererar
ODIN Sverige har haft en bättre utveckling än marknaden som helhet under kvartalet och Vegard menar att det är de små bolagen utan kinaexponering i ODIN Sveriges portfölj som främst gjort det bättre än de större bolagen på börsen. Under det senaste kvartalet har vi köpt in oss i kvalitetsbolaget Fenix Outdoor.

Fokus framöver
Vi fortsättar fokusera på små och mindre bolag då 60% av portföljen består av dessa. Småbolagen är ofta underanalyserade och växer ofta mer än de större bolagen. Då värderingarna på Stockholmsbörsen sjunkit efter den senaste tidens korrektion på marknaden tror Vegard att det är rätt tid för våra kunder att öka sin exponering mot svenska aktier.

Se hela videon för mer information om förvaltningsarbetet i ODIN Sverige.

• #odin sverige
  • #vegard søraunet