"Årets bästa röda vin" - Le Volte dell´Ornellaia återigen guldmedaljör i prestigefull tävling

Le Volte dell´Ornellaia 2013 utsågs till "Årets bästa röda vin 2015" i Allt om Vins årliga tävling Årets Vinare. Juryn i tävlingen består av landets ledande vinjournalister* som har låtit poängsätta över 4000 av Systembolagets viner. "Här är vinet som får både maten och mottagaren att slå volter av välbehag" berättar Bengt-Göran Kronstam.

Le Volte dell´Ornellaia är ett elegant och karaktärsfullt vin med mycket frukt från Toscana. Vinet kostar 159 kronor på Systembolaget och har en stadigt ökande efterfrågan i Sverige. En av juryns medlemmar, Bengt-Göran Kronstam, skriver om Le Volte dell´Ornellaia 2013 på sin blogg efter prisutdelningen:

”Ett av livets viktigaste löften är att vara mot andra som du önskar att de ska vara mot dig. Så klart gäller det även i juletid. Här är vinet som får både maten och mottagaren att slå volter av välbehag. Valt till Årets röda vin i Allt om Vins omröstning bland landets ledande vinkritiker ett flertal gånger och så även 2015. Systemets mest prisvärda finvin!”

Vinmakaren bakom vinet heter Axel Heinz som med sin skicklighet, långa erfarenhet och goda känsla tar fram viner av makalös kvalitet. Le Volte dell´Ornellaia kommer nu i årgång 2013 som dessutom anses vara en av de bästa årgångarna någonsin för vinet.

Le Volte dell´Ornellaia 2013 är ett fylligt vin med nyanserad och fruktig smak med väl integrerad rostad fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, svarta vinbär, plommon, mörk choklad och färska örter. Vinet har stort användningsområde, alltifrån antipasto och pasta till kötträtter av lamm, nöt och vilt. Le Volte dell’Ornellaia bör drickas ungt men kan utan problem sparas upp till fem år.

Le Volte dell´Ornellaia 2013
Pris: 159 kr
Artikelnummer: 32472
Ursprung: Toscana, Italien
Alkohol: 13,5%
Druvsorter: Merlot 50 %, Sangiovese 30 %, Cabernet Sauvignon 20 %
Sortiment: Ordinarie sortiment (finns på hyllan i drygt 100 av Systembolagets 435 butiker)

Le Volte dell´Ornellaia finns även som magnum i beställningssortimentet, 399 kr nr 75751.

* Juryn betår av:

• Alt Tumble
  • Anders Fagerström
  • Anders Röttorp
  • Bengt-Göran Kronstam
  • Claes Löfgren
  • Erica Landin
  • Gunilla Hultgren Karell
  • Håkan Larsson
  • Karsten Thurfjell
  • Linda Stensen
  • Magnus Waern
  • Marie Oscarsson
  • Mats Hanzon
  • Mikael Mölstad
  • Nenne Wåhlander
  • Per Bill
  • Peter Axelsson
  • Sofia Ander
  • Sune Liljewall

För mer information och bilder välkommen att kontakta pressansvarig Lisa Lind, lisa.lind@oenoforos.se

Oenoforosgruppen består av Oenoforos, som utvecklar egna varumärken, importören Carovin, Senses Wineclub med över 60 000 medlemmar samt Nordic Sea Winery, det egna vineriet och produktionsanläggningen i Simrishamn.

Nordic Sea Winery
Nordic Sea Winery är en av norra Europas mest moderna vinanläggningar. På Nordic Sea Winery produceras några av Systembolagets mest sålda och kända varumärken. Druvorna till vinet plockas runt om i världen och jäser på satellitvinerier för att sedan skeppas till Nordic Sea Winery där vinerna förädlas, lagras och buteljeras innan de tappas på flaska eller box. Nordic Sea Winery är öppet för allmänheten som kan ta del av guidade visningar, vinprovningar samt äta i den ekfatsformade spektakulära restaurangen.