Årets bästa viner korade - prestigefulla priser till Oenoforos och Carovin

2015 års bästa viner har korats av en jury för Allt om Vin bestående av Sveriges mest erfarna vinskribenter och provare*. Oenoforos och Carovin får prestigefulla priser för sina viner. Bland topputmärkelserna finns grekiska nylanserade Ktima Kir-Yianni, ekologiska Brochet Facile Sauvignon Blanc, Champagne Palmer & Co, italienska Le Volte dell'Ornellaia samt en av Sveriges genom tiderna bäst säljande boxar, Mauro Primitivo.

Botanisera bland några av vinnarna inför kommande middagar, festigligheter och högtider.

Årets Champagne
Palmer & Co Millésime Brut, nr 7867, 299 kr - SILVER!
Palmer Blanc de Blancs, nr 7553, 329 kr - 4e plats!
Palmer & Co Brut Réserve, nr 7372, 249 kr

Årets Röda Vin
Le Volte dell´Ornellaia, nr 32472, 159 kr - GULD!

Årets Rosé
Castel Roubine Rosé, nr 72960, 99 kr

Årets Eko
Brochet Facile Sauvignon Blanc, EKO, nr 2267, 74 kr - 5e plats
Brochet Réserve Sauvignon Blanc, EKO, nr 78967, 99 kr - 6e plats
Il Nostro Catarratto Grecanico, EKO, nr 22973, 174 kr (box)
Palazzo Mio Grillo, nr 6384, 59 kr
Il Nostro Grecanico, EKO, nr 22803, 59 kr

Årets Vita Beställningsvin
Escapades Sauvignon Blanc, nr 2003, 79 kr

Årets Röda Beställningsvin
Col d´Orcia Rosso di Montalcino, nr 70303, 131 kr
Cycliste Côtes du Rhône Villages, EKO, nr 76065, 89 kr

Årets Vita Box
Brochet Facile Sauvignon Blanc, EKO, nr 2267, 229 kr (box) - GULD 2014 & 2015
Il Nostro Catarratto Grecanico, EKO, nr 22973, 174 kr

Året Röda Box
Mauro Primitivo Alberello, nr 32364, 209 kr - 5e plats!
Raccolto Nero d´Avola Cabernet Sauvignon, EKO, nr 2315, 239 kr

Årets Röda Nykomling
Ktima Kir-Yianni Yianakohori Hills, nr 2850, 109 kr - SILVER
Andean Vineyards Shiraz, nr 6906, 95 kr

* Allt om Vins jury betår av:

• Alt Tumble
  • Anders Fagerström
  • Anders Röttorp
  • Bengt-Göran Kronstam
  • Claes Löfgren
  • Erica Landin
  • Gunilla Hultgren Karell
  • Håkan Larsson
  • Karsten Thurfjell
  • Linda Stensen
  • Magnus Waern
  • Marie Oscarsson
  • Mats Hanzon
  • Mikael Mölstad
  • Nenne Wåhlander
  • Per Bill
  • Peter Axelsson
  • Sofia Ander
  • Sune Liljewall

För mer information och bilder kontakta pressansvarig Lisa Lind, lisa.lind@oenoforos.se

• oenoforos
  • carovin
  • tävling
  • allt om vin

Oenoforosgruppen består av Oenoforos, som utvecklar egna varumärken, importören Carovin, Senses Wineclub med över 60 000 medlemmar samt Nordic Sea Winery, det egna vineriet och produktionsanläggningen i Simrishamn. Ägare och koncernchef är Takis Soldatos.

Nordic Sea Winery
2008 startade Oenoforosgruppen Nordic Sea Winery i Simrishamn. Vineriet är en av norra Europas mest moderna vinanläggningar. På Nordic Sea Winery produceras några av Systembolagets mest sålda och kända varumärken. Druvorna till vinet plockas runt om i världen och jäser på satellitvinerier för att sedan skeppas till Nordic Sea Winery där vinerna förädlas, lagras och buteljeras innan de tappas på flaska eller box.

Sommaren 2014 öppnade Nordic Sea Winery för allmänheten och ett unikt besöksmål har skapats. Besökarna kan följa vinproduktionen på nära håll och lära sig allt från hur druvorna skördas till det att vinerna buteljeras. Guidade turer går genom vineriet och produktionen, vinodlingar och ekfatskällare och avslutas med vinprovning. På Nordic Sea Winery finns också en nyöppnad vinbar och restaurang där man kan njuta av vin och mat.

Takis Soldatos
Takis Soldatos är grundare och VD för Oenoforosgruppen. Takis är en pionjär och innovatör i vinbranschen som besöker vingårdar världen runt för att hitta druvor av den allra främsta kvaliteten.
Takis Soldatos verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.