Årgång 2017 Le Volte dell'Ornellaia lanserad på Systembolaget

Årgång 2017 av Le Volte dell'Ornellaia, från en av Italiens högst ansedda vinproducenter, är nu lanserad på Systembolaget, som 750 ml-flaska och magnumflaska. Vinet har sitt ursprung ur den varma och torra sommaren 2017 och kännetecknas av sin karaktäristiska djupa rubinröda färg. I smaken finns mogen röd frukt, kryddor, fin syra och fin tanninstruktur.

Om Le Volte dell'Ornellaia 2017,  Axel Heinz, Estate Director
Årgång 2017 kommer att gå till historien som en av de hetaste och torraste åren någonsin. Vintern var mild med temperaturer tre grader över genomsnittet. Mognaden av druvorna gick snabbt och rankorna knoppade nästan två veckor tidigare än vanligt. I april kom en oväntad köldknäpp med minusgrader i Toscana men tack vare Ornellaias kustnära läge och havets mildrande effekter höll sig temperaturen över noll grader och skador på de unga knopparna förhindrades. I maj återvände det heta, torra vädret som sedan fortsatte i juli och augusti. Som tur  var kompenserades torkan av kallare temperaturer på natten.

Skörden fick sättas igång tidigt, redan i slutet av augusti för tidiga druvsorter som Merlot, och fortsatte till den sista veckan i september. Skörden skedde i huvudsak i varm och torr väderlek men i slutet av månaden kom regn som skapade perfekta förhållanden för sorter med senare mognad.

Le Volte dell'Ornellaia 2017
Druvorna har fått jäsa i separata ståltankar för att bibehålla sina respektive egenskaper. Även den malolaktiska jäsningen har skett i ståltankar. Vinet har legat tio månader i delvis ekfat från Ornellaia och delvis i cementtankar för att uppnå perfekt balans mellan tanninstruktur och frukt.

Le Volte dell´Ornellaia 2017, 169 kr, nr 32472, Länk till Systembolaget
Le Volte dell´Ornellaia 2017 Magnum, 449 kr, nr Nr 75751, Länk till Systembolaget

För mer information kontakta Lisa Lind, PR, lisa.lind@oenoforos.se