Champagne Palmer & Co släpper toppårgångarna 2008 & 2012

Nu rullar två toppårgångar från Champagne Palmer ut i Systembolagets butiker!
Palmer & Co Vintage Brut Magnum 2008 samt Palmer & Co Vintage Brut 2012.

Den årgångsbetecknade champagnen produceras endast de år som skörden håller extra hög kvalitet årgångsbetecknade Champagner - Vintage/Millésimé.

2008 klassas som en av de bättre årgångarna i Champagne och har en mycket god lagringspotential. 2008 såg länge ut att bli en misslyckad årgång med extremt kallt väder och regn men räddades upp av ett mycket fint väder i september.

År 2012 klassas också som en toppårgång i Champagne. Man drabbades under våren av frost och sommaren var regnig. Odlarna hade stora problem men räddades upp av det varma vädret i augusti som utvecklade druvor med högre koncentration vilket resulterade i en extra komplex champagne med lång eftersmak.

Palmer & Co Vintage Brut produceras på 50% Chardonnay och 50% Pinot Noir.

-----------

Palmer & Co Vintage Brut Magnum 2008
889 kronor/1500ml, nr 786706
Generöst frisk doft med en äpplig frukt, rostat bröd, citrus och mineraler. Det krispiga bubblorna kittlar i munnen och har en välstrukturerad och elegant tyngd samt mycket frisk smak. Smaken är fruktig med inslag av äpple, tropisk frukt och kritig mineral.
Årgångschampagnen på magnumflaska vilar på sin jästfällning 10-12 år.

-----------

Palmer & Co Vintage Brut 2012
369 kronor/750 ml, nr 786701
Frisk doft med ren äpplig frukt, nougat, honung, citrus och mineral. Torr, välstrukturerad och frisk smak med tydliga toner av äpple, nougat, grapefrukt och kritig mineral - smakrik och lång med fin tyngd.
Champagnen vilar på sin jästfällning 5-6 år.