Ekologisk filosofi genomsyrar hela verksamheten bakom Brochets populära viner

Franska Brochet värnar om att göra minsta möjliga avtryck på miljön. Det ekologiska tänket genomsyrar hela verksamheten och sträcker sig långt längre än vad som behövs inom ramen för ekologisk certifiering. Mannen bakom Brochets viner, Frédéric Brochet, har en stor passion för naturen. Han utmanar ständigt företagets processer för att hitta mer miljövänliga arbetsmetoder.

I oktober 2016 besökte Frédéric Brochet Sverige och höll ett ekologiskt seminarium för media. Även den mest pålästa och kunniga inom ekologisk produktion fick nya insikter inom området. Det råder ingen tvekan om att Brochet driver utvecklingen. Frédéric Brochet själv tar inspiration från den franska filosofen Claude Lévi-Strauss: "Food should not only be good for eating. It also has to be good for thinking".

Några exempel miljöarbetet bakom Brochet och dess moderbolag Ampelidae:

• Vid upphandling av vindruvor säkerställer Brochet en långsiktig relation. Detta innebär att inte kortsiktigt pressa priser utan att alla ska vinna på affärsrelationen. Frédéric Brochet engagerar sig i vinodlarna för att säkerställa att odlarna är "happy" och dessutom lever efter Ampelidaes miljöfilosofi
  • I samband med plantering av vinrankor och anläggning av vingårdar planteras alltid träd i anslutning till vingården för att bibehålla landskapets karaktär. Här handlar det om att säkerställa den biologiska mångfald som behövs för en välmående natur
  • Hos Brochet finns, utöver vinrankor, finns många olika odlingar på Brochet för att bibehålla naturens karaktär. Här finns solrosor, vete, tomater, jordärtskockor, kronärtskockor, körsbärsträd mm mm.
  • I naturen runt Brochets vingårdar är det synligt att både fåglar, flygfän, grodor och andra djur trivs. Detta tack vare en ren och levande miljö med både gräs, ogräs, blommor och träd
  • Brochet arbetar inte bara ekologiskt utan också med hållbarhet och eftersträvar minsta möjliga "carbon footprint"
  • Brochet har ett pågående arbete för att hitta alternativ till användning av kopparsulfat. Kopparsulfat är inte ett gift och är tillåtet i ekologisk vinframställning men har en stark doft. Utmaningen är att hitta ett alternativ som klarar sjukdomsangrepp mot vinrankorna
  • Brochet har mycket avancerade väderstationer för att förutspå väder och risker för sjukdomsangrepp. Detta gör att man kan anpassa bevattning och arbete i vingården
  • Solceller gör samtliga kontorslokaler självförsörjande av elektricitet
  • Genom att sända vinet som bulk för buteljering på Nordic Sea Winery i Simrishamn halveras transporterna
  • Brochet Facile buteljeras i lättviktsflaska
  • Samtliga viner inom Brochet är veganska och inga animaliska produkter används i produktionen
    • Vegansk definition: "Not using any moving organism above 1 mm"

Frédéric Brochet vill gärna dela med sig av sitt ekologiska tänk och sin filosofi och arbetar för att sprida kunskap och inspiration i branschen genom seminarier, föredrag mm.

Frédéric ställer också gärna upp för intervju samt välkomnar besök som på plats vill se hur arbetet går till.

Kontakta Lisa Lind, Public Relations Manager Oenoforos, vid intresse, lisa.lind@oenoforos.se / 070-666 04 21