Ekologiska Il Nostro i ny design!

Efter många år på Systembolaget är det dags för de ekologiska vinerna Il Nostro Grecanico och Il Nostro Rosso att byta till en ny, ursprungstypisk design.

Il Nostro Grecanico och Il Nostro Rosso är sedan länge välkända av det svenska folket. Vinerna har funnits i Systembolagets ordinarie sortiment i över tio år.  ”-Efter många år på Systembolaget var det dags för en ny, lite fräschare design. Vi vill med de nya etiketterna lyfta fram ursprunget och förmedla att Il Nostro görs i en traditionell Italiensk stil fast i modern tappning ”säger Flavia Bergström, Senior Product Manager på Oenoforos. Druvorna till Il Nostro plockas för hand och vinifieras med en kombination av traditionella och moderna metoder.

Vinerna Il Nostro Grecanico samt Il Nostro Rosso Puglia kommer från Sicilien respektive Apulien i Italien. Båda vinerna som är ekologiska är utmärkta vardagsviner och ger mycket valuta för pengarna.

Il Nostro Grecanico och Il Nostro Rosso finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

FAKTA OM VINET:

IL NOSTRO GRECANICO SICILIEN

Art Nr 22803

Pris 56 kr

Sicilien, Italien

EKOLOGISKT

Ordinarie Sortiment

Ett medelfylligt, torrt och friskt vitt vin med inslag av päron, äpple och grapefrukt.

Passar som aperitif, sallader, skaldjur och grillad fisk.

IL NOSTRO ROSSO PUGLIA

Art Nr 32205

Pris 57 kr

Apulien, Italien

EKOLOGISKT

Ordinarie Sortiment

Ett mycket frisk rött vin med mjuka tanniner, rikt bärfruktig med inslag av körsbär, nypon, slånbär och örtkryddor samt ekfatskaraktär. Vinet passar till stekt och grillat kött av fläsk, lamm och nöt, pasta och lagrad ost.

• il nostro
  • italienska viner
  • oenoforos
  • vitt vin
  • rött vin
  • ny design

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2009 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.