Ekologiska succévinet lanseras även som rött - Brochet Facile Syrah

Brochets viner har etablerat sig som storfavoriter bland svenska vinkonsumenter. Ekologiskt prisvärd kvalitet och mängder av utmärkelser står bakom framgången. Den skickliga vinmakaren, smakdoktorn Frédéric Brochet, lanserar nu sitt första röda vin - Brochet Facile Syrah.

Den 12 oktober 2016 lanseras ekologiska Brochet Facile Syrah 2015 i Systembolagets beställningssortiment. Ett välkommet tillskott från det franska varumärket med gäddan på etiketten. Vinmakaren bakom Brochet, Frédéric Brochet, är doktor i smak och pionjär i sitt sätt att arbeta i samklang med naturen i sin vinframställning. Samtliga Brochets viner är helt ekologiskt odlade och veganvänliga.

Brochet Facile Syrah är gjort på 100% ekologiska syrahdruvor. Vinet har en mörkt röd färg och fruktig doft. Smaken är full av mörk frukt som björnbär och plommon med en fin örtighet i eftersmaken. Brochet Facile Syrah passar till medelkryddiga rätter av lamm, nöt eller med lagrade ostar.

3 highlights från Brochet

• Brochet Facilie Sauvignon Blanc korades till ”Årets bästa vita box 2014" av Allt om Vin när Sveriges ledande vinjournalister, i regi av Allt om Vin, utnämnde de bästa vinerna på den svenska vinlistan
  • Den första lanseringen från Brochet var Brochet Facile Sauvignon Blanc på flaska, i april 2012. Efter stor framgång valde Systembolaget att i september 2014 även ta in vinet som bag in box i ordinarie sortiment. Boxen sålde så pass bra att vinet snabbt fanns i majoriteten av Systembolagets butiker
  • Två månader tog det från lansering för Brochet Réserve att kvalificera sig från beställningssortimentet till det fasta sortimentet. Vinet lanserades februari 2015 och finns idag i 376 butiker Systembolagsbutiker. Från 1 dec 2016 finns Brochet Réserve i samtliga butiker