Kalifornisk chardonnay från Hahn Winery lanseras i Sverige!

”- Vi har saknat en kalifornisk chardonnay i vår portfölj, men med efterfrågan från kunder och konsumenter kan vi nu äntligen presentera Hahn Chardonnay – ett vin som vi tror att många kommer att tycka om.” berättar Johan Lund som är ansvarig för lanseringen.

Hahn Chardonnay 2011 har bra balans med en lätt tropisk fruktighet och en väl integrerad ekton. Vinet passar utmärkt till fisk och skaldjur samt pastarätter med t ex en mix av skaldjur och en gräddig sås som grund.

Hahn Chardonnay 2011 finns i Systembolagets beställningssortiment från 1 juni 2013.

Hahn Winery som gör Hahn Chardonnay 2011 har sina vingårdar i Monterey som ligger i södra Kalifornien. Monterey är den subregion i Kalifornien som har störst odlingar av just chardonnay. (Källa: California Agricultural Statistics Service)

Kalifornisk chardonnay har en stor marknad i USA och druvan har ökat i popularitet varje år det senaste årtiondet. I delstaten Kalifornien, där cirka 90 % av allt vin i USA görs, är just chardonnay den mest odlade druvsorten med över 38 500 hektar planterade chardonnay-vingårdar 2012 och i butiker runt om i USA står chardonnay för över 20 % av den totala vinförsäljningen. (Källa: Gomberg-Fredrikson & Associates)

FAKTA OM VINET

Namn: Hahn Chardonnay 2011

Producent: Hahn Winery

Ursprung: Kalifornien, USA

Artikelnummer: 79502

Pris: 124 kr, 750 ml

Hahn Winery har sedan tidigare ett rött vin på den svenska marknaden, Hahn Pinot Noir (art nr 70066, 124 kr).

_________________________________________

För bilder och mer information kontakta:

Produktchef Johan Lund, 08-505 515 00

Oenoforos AB / Carovin AB

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2009 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.