Lansering 1/3! Château Courac, Côtes du Rhône Villages Laudun

Den 1 mars lanserades eleganta Château Courac 2015 i Systembolagets fasta sortiment (119 kr, nr 2007). Vinet kommer från producentens egna vingårdar i den lilla byn Tresques i Laudun, i de södra delarna av det välkända vindistriktet Côtes du Rhône. Regionen är känd för sina högkvalitativa röda viner i ursprungstypisk stil. På vinets flaskhals står «Mis en bouteille au Château» vilket just innebär att vinet helt och hållet produceras på Château Couracs egendom.

Josephine och Frédéric Arnaud köpte gården 1995. Vinstockarna växer på terrasser som vetter mot norr och söder på sand-  och lerkullarna ovanför byn. Tack vare att vingårdarna ligger högt mognar druvorna långsamt vilket ger vinet dess rika smak. Vingården är omgiven av skog med många små källor vilket gör att vinstockarna bättre klarar värme. Druvsorterna vinifieras separat i cementtankar.

Château Courac 2015 är ett välbalanserat vin med mogen söt frukt med inslag av cassis, plommon, körsbär samt örtiga undertoner. Vinet har runda tanniner med uppfriskande syra och en utmärkt längd.

Château Courac 2015 passar utmärkt till rustika rätter av lamm, nöt och vilt. Vinet passar fint att drickas nu men har även lagringspotential.

Pris: 119 kr
Artikelnummer: 2007
Lansering: 1 mars, fast sortiment, 109 butiker
Ursprung: Rhône Valley, Laudun, Tresques, Frankrike
Druvor: 50% Syrah, 30% Grenache, 10% Mourvèdre, 10% Counoise
Alkohol: 14%
Producent: Château Courac

RECEPT till Château Courac 2015 - Lammracks med Papardelle och tryffelolja

1. Torka köttet med hushållspapper och låt det vara rumstempererat.
2. Skala vitlök, kärna ur och hacka chili. Mortla vitlök och chili med rosmarin, timjan, salt, peppar, kanel, tryffelolja och honung till en paste. Rör sedan i vinet. Skåra köttet och gnid in köttet väl med kryddoljan.
3. Bryn köttet med smör/olja på medelstark värme. Sänk värmen, ös hela tiden. Stek köttet till innertemperatur på ca 58˚C (medium rare). Om du grillar, grilla köttet i cirka 10 minuter runt om. Låt köttet vila några minuter innan du skär upp det. Salta och peppra efter smak.
4. Skölj, torka och skär paprikorna i större bitar. Hetta upp en stekpanna, lägg i paprikan med skinnen nedåt, strö över salt och peppar. Rosta i 1-3 minuter, vänd och rosta ytterligare ca 1-3 minuter beroende på hur hög värme du har. Paprikorna ska bli lite brända på skinnsidan. Häll på olivolja och rör runt någon minut i den heta pannan.
5. Koka pastan enligt anvisningarna, pastan ska vara al dente!

Lägg skivor av lammracks på pastan, ringla över vit tryffelolja efter smak, garnera med strimlad paprika.

Till Systembolaget - Château Courac 2015, Côtes du Rhône Villages Laudun

Bon appétit!

Oenoforos Group

Oenoforos Group består av Oenoforos, Carovin, Vintedge, Vini Buoni, vineriet och produktionsanläggningen i Simrishamn - Nordic Sea Winery samt medlemsklubben Senses Wineclub