Lansering Ornellaia 2013 samt Le Serre Nuove 2014

480 flaskor av eftertraktade årgångssläppet av Ornellaia 2013 "L´Eleganza" lanseras den 4 november på Systembolaget. Ornellaia 2013 kallas L'Eleganza (The Elegance) och har tolkats av den japanska konstnären Yutaka Sone. Samtidigt lanseras 600 flaskor av Le Serre Nuove dell´Ornellaia 2014.

Ornellaias chefvinmakare Axel Heinz berättar om Ornellaia 2013 L'Eleganza:
“What appeared to be a disadvantage for the 2013 vintage – late budding and flowering – proved to be a major advantage thanks to a warm summer and month of September offering textbook conditions for harvesting, with cool temperatures but a prevalence of sunny weather. This resulted in slow but complete ripening with great balance and a delightful aromatic quality, which we like to define as “Elegance”. Ornellaia 2013, with its dense, vibrant colour, has a nose of splendid aromatic complexity built around a limpid and brilliant fruitiness, underscored by refined spicy and balsamic notes. The mouth develops vibrant and complex fruity nuances framed by a dense, slender structure with tannins that attain a rare harmony between firmness and fleshiness, concluding with a long balanced and fresh finish.” Axel Heinz - maj 2015

Årgången blir den åttonde i raden där Ornellaia låter konstnärer tolka och skapa etiketterna utifrån årgångens specifika karaktär och namn. Till Ornellaia 2013 L'Eleganza har den japanska konstnären Yutaka Sone skapat etiketten. Illustrationen återger en picknic som Yotaka lät anordna med andra konstnärer i det pampiga stenbrottet för Carreramarmor i norra Toscana. Konstverken hedrar vänskapen omgiven av den högsta elegansen som kan uppnås i form av ”moder natur”. Illustrationerna syns på etiketterna till magnumflaskorna (olika etiketter för 6 liter och 8 liter), 750 ml-flaskan samt ett konstverk som kommer att finnas på gården.

Läs mer om Ornellaia Vendemmia d'Artista och konstnärerna genom åren sedan 2006 här.

Ornellaia 2013 “L’Eleganza
Artikelnummer:
Pris: 1149 kr
Alkoholhalt: 14,5%
Druvor: 45% Cabernet Sauvignon, 38% Merlot, 10% Cabernet Franc, 7% Petit Verdot
Producent: Ornellaia
Lansering: 4 november, TSE (tillfälligt exklusivt sortiment)
Antal flaskor: 480 flaskor. Var sjätte flaska har etiketten med konstverket

Le Serre Nuove dell´Ornellaia 2014 - Ornellaias "second vin"
Artikelnummer: 99584
Pris: 419 kr
Druvor: 36% Cabernet Sauvignon, 32% Merlot, 20% Cabernet Franc, 12% Petit Verdot
Producent: Ornellaia
Lansering: 4 november, TSE (tillfälligt exklusivt sortiment)
Antal flaskor: 600 flaskor

Le Volte dell´Ornellaia 2014
Artikelnummer:
Pris: 159 kr / Magnum 399 kr( nr 75751)
Druvor: 70% Merlot, 15% Sangiovese, 15% Cabernet Sauvignon
Sortiment: Ordinarie sortiment

Ornellaias tredje vin, och den stora produkten på Systembolaget, är populära Le Volte dell´Ornellaia. Vinet utsågs till "Årets bästa röda vin 2015" i Allt om Vins årliga tävling Årets Vinare. "Här är vinet som får både maten och mottagaren att slå volter av välbehag" berättar Bengt-Göran Kronstam.

För mer information och material om vinerna kontakta Lisa Lind, lisa.lind@oenoforos.se.