Mauro - vår mest älskade italienare flyttar till Amerika!

Mauro - vår mest älskade italienare flyttar till Amerika!

Med erfarenhet från Italien - Mauro Americano Zinfandel

Av de svenskar som provat vin gjort på druvan Primitivo är det många som tänker på Mauro Primitivo. Mauro Primitivo har funnits i över tolv år och är ett av det bäst säljande röda vinerna från Italien som finns på Systembolaget.

Att Takis Soldatos som är skaparen av Mauro Primitivo skulle göra en Zinfandel, en ”amerikansk Primitivo” är därför ingen överraskning. Inspirationen att använda Mauro-varumärket kommer självklart från Primitivo-druvans släktskap med Zinfandel men också från historien när italienarna flyttade till Amerika för att hitta nya möjligheter och då tog med sig druvan Primitivo till det nya landet.

- Jag tar mina erfarenheter från italienska Primitivo och gör en Zinfandel i USA, säger Takis Soldatos, vinkreatör och VD på Oenoforos AB.

Efter att i över tolv år haft Italien som främsta bas för varumärket Mauro åkte vårt italienska vinmakarteam till Kalifornien för att söka efter sin italienska kusin i Amerika - så kom Mauro Americano att bli verklighet och i mars 2012 lanseras ett vin gjort på Kaliforniens ”egna” druva Zinfandel i Sverige.

- Zinfandel i Kalifornien är samma druvfamilj som Primitivo som vi arbetat länge med i Italien så det blir extra kul att se hur vinet tas emot nu när vi arbetar med druvan i en helt annan terroir än Italien säger Takis Soldatos.

- Vi har haft stor framgång med Mauro Primitivo från Italien och kunnat levererar ett prisvärt vin under alla år berättar Senior Brand Manager Flavia Bergström hos vinimportören Oenoforos AB. Nu vill vi göra samma sak med Zinfandel från Kalifornien.

Mauro Americano är gjort på Kaliforniens stolthet - druvan Zinfandel. Druvorna som man använt till Mauro Americano kommer från Lodi i Central Valley i Kalifornien. Zinfandel odlas i princip i hela Kalifornien men Lodi kallas ”Zinfandels huvudstad” och över 40% av all Zinfandel i Kalifornien odlas i just Lodi. Zinfandel från Lodi ger ett smakrikt och fruktdrivet vin med fyllighet och en balanserad helhetskänsla. Mauro Americano har lagrats tre månader på amerikansk ek för att ge vinet ytterligare en dimension.

Produktinformation:

Mauro Americano 2010, Zinfandel Reserve, Lodi Kalifornien, 14,5% 750 ml

Artikelnummer: 74440

Pris: 89 kr

För mer information: www.oenoforos.se

______________________________________________________________________________

Faktaruta - om utvandring från Italien till USA

Cirka 5,5 miljoner italienare har utvandrat till USA från 1820 till 2004. Hela 4 miljoner italienare utvandrade till USA mellan 1880-1920. Då var fattigdomen och arbestslösheten stor i Italien och italienarna sökte sig en framtid i Amerika. Nyanlända italienare hade kompetens inom områden som jordbruk, glasproduktion, sidenproduktion, vinodling och vinproduktion. Även musiker, lärare och artister sökte sig till USA.

Många italienska amerikaner identifierar sitt ursprung med sin mat och språket. De gav områden i det nya landet namn hemifrån och tog med sig mattraditioner, främst baserat på torr pasta, tomatsås och olivolja. Italienare från norra Italien tog även med sig specialiter som risotto, färsk pasta och polenta.

Det finns en stark koppling mellan italiensk-amerikansk mat som också knyter an till vinproduktion i USA. Generellt sett är det tradition bland många italienska amerikaner att njuta av sin mat i kombination med vin för att göra måltiden komplett, om än måltiden är aldrig så enkel, varför man i de flesta hem alltid har ett prisvärt ”bordsvin”. Det har varit en symbol för italiensk-amerikaner att de kunnat hålla sina kulinariska traditioner vid liv i alla lägen, även under förbudstiden i USA och i krigstider.

USA är det land i världen där flest människor med italienskt påbrå är bosatta idag, över 15 millioner människor.

(Källa: Wikipedia)

Taggar

Oenoforos GroupOenoforos Group består av Oenoforos, som utvecklar egna varumärken, importören Carovin, Vini Buoni, importör av kvalitetsviner, Vintedge, med fokus på handplockade exklusiva viner, Nordic Sea Winery, det egna vineriet i Simrishamn samt medlemsklubben Senses Wineclub.

Oenoforos Group