Ny ekologisk rosé från Loire - Les Ormeteaux Cabernet d’Anjou

Den 1 juni lanseras det ekologiska franska rosévinet Les Ormeteaux Cabernet d’Anjou i Systembolagets fasta sortiment. Les Ormeteaux Cabernet d’Anjou kommer från Anjou i Loiredalen, i nordvästra Frankrike. Anjou har under många år gjort fantastiskt bra rosévin som nu görs tillgänglig i Sverige tack vare Les Ormeteaux Cabernet d’Anjou.

Les Ormeteaux Cabernet d’Anjou är ett halvtorrt vin med fin balans mellan sötma och syra. Smaken är fruktig och frisk smak med inslag av mogna jordgubbar, hallon och röda vinbär.

Vinet passar perfekt som aperitif under vår och sommar, inte minst då vinet med sina 11% alkohol inte är så alkoholstarkt. Les Ormeteaux Cabernet d’Anjou matchar också en hel del mat, som prosciutto, lättare fiskrätter och något kryddstarka rätter på fisk eller kyckling, t.ex. heta kyckling enchiladas.

Les Ormeteaux Cabernet d’Anjou är ett spännande tillskott till det nuvarande utbudet av rosé på Systembolaget som senaste åren har dominerats av sydfranska roséer.

Les Ormeteaux Cabernet d’Anjou 2016
Pris: 79 kr
Artikelnummer: nr 2286
Druvsorter: Cabernet Franc.