Nyhet 1/12. Philippe Deval Vouvray Brut - eleganta bubblor från Loiredalen

Den 1 december lanseras Philippe Deval Vouvray Brut från Loiredalen i Systembolagets ordinarie sortiment. Ett elegant mousserande vin som redan innan lansering fått uppmärksamhet för sin prisvärdhet*. Vinet görs på druvan Chenin Blanc som växer i de kalkrika jordarna intill Loirefloden nära staden Tours. (115 kr, 7922)

Bakgrund

Philippe Deval Vouvray Brut görs på druvan Chenin Blanc från de kalkrika jordarna i centrala Loire, invid floden, nära staden Tours. Området är känt för sin produktion av mousserande viner och vita viner. Namnet Philippe Deval härstammar från en källarmästare som gjorde vinet på tidigt 1900-tal.

Smak
Vinet har en fruktig och komplex smak med inslag av citrus, aprikos, grapefrukt och gröna äpplen. I smaken finns toner av rostat bröd och en finstämd mineralitet från den kalkrika jorden där vinrankorna växer. Vinet har frisk syra och en lång och behaglig eftersmak.

Passar till
Philippe Deval Vouvray passar som aperitif, fisk och skaldjur. En trevlig förrätt som matchar vinet fint är blinier med rökt lax, crème fraiche toppad med dill.

Tillverkning och lagring
Vinet framställs genom den traditionella metoden med en andra jäsning på flaskan och har legat på sin jästfällning i 18 månader innan degorgering. Vinet har fin lagringspotential.

Philippe Deval Vouvray Brut
Pris:
115 kr Nr: 7922 Alkohol: 12%
Druvor: Chenin Blanc Ursprung: Loiredalen Frankrike Producent: Albert Besombes genom Loire Proprietés
Sortiment: Lanseras 1 dec i ordinarie sortiment (i 214 Systembolagsbutiker, se vilka här)

* Betyg: Mer än prisvärt i Allt om Mat, nov, 2017

Produktblad - Philippe Deval Vouvray Brut