Rött, modernt från Navarra i Spanien - Príncipe de Viana Crianza!

Príncipe de Viana Crianza - den prisvärda kvalitetsvinboxen från Navarra i norra Spanien lanseras nu i Systembolagets beställningssortiment. En modern crianza gjord på druvor från tre olika vingårdar i Navarra.

- Vi tror att Príncipe de Viana Crianza kommer att falla svenskarna i smaken. Många gillar Rioja här i Sverige och det här är så nära man kan komma Rioja. Fast vin från Navarra är mycket mer prisvärt, säger Johan Lund som är Brand Manager hos importören.

Vinet är en blend av cabernet sauvignon, merlot och tempranillo och har lagrats på både franska och amerikanska ekfat. Det är ett djupt rubinrött vin med stor, komplex, kryddig och välbalanserad doft. Smaken är relativt fyllig, frisk med balanserad strävhet och inslag av vanilj, svarta vinbär och färska örter.

FAKTA OM VINET

Årgång: 2009

Namn: Príncipe de Viana Crianza, box

Producent: Principe de Viana

Ursprung: Navarra, Spanien

Artikelnummer: 72155

Pris: 219 kr / 3L

_________________________________________

För bilder och mer information kontakta:

PR-ansvarig Camilla Ericson, 0768-93 11 02

Oenoforos AB / Carovin AB

• rött vin
  • spanskt vin
  • navarra

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2009 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.