Hur hållbart är hållbart?

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2018 14:22 CET

Det har inte byggts så här mycket i Sverige sedan miljonprogrammet. Nytt ska byggas fort och bra. Och självklart ska det vara hållbart! Sällan har ett begrepp känts så urvattnat.

Byggnadsvårdsföreningen menar att vi har mycket att lära av äldre byggnadsskick och stadsplanering. Husen byggdes av beprövade material, som går att underhålla, med ett kvalitativt hantverk och beundransvärd estetik - från den enskilda byggnaden till hela stadsplanen. I en tid när teknik- och materialval ibland springer långt före dokumenterat och beprövat byggnadsskick ställer vi oss frågan - Hur hållbart är hållbart?

Den 15 februari arrangeras en temadag på Örebro läns museum om hållbart byggande. Det är Byggnadsvårdföreningen som bjuder in och bakom arrangemanget står även Örebro kommun och ÖBO.

För att delta behöver man anmäla sig på Byggnadsvårdsföreningens web-plats.

Kontakta gärna Byggnadsvårdsföreningen för mer information: Lovisa Lannerstedt; lovisa.lannerstedt@byggnadsvard.se

Örebro läns museum är en levande mötesplats för alla åldrar! Genom möte med konst och kulturhistoria vill vi att besökare ska få nya perspektiv på sig själva och omvärlden. På museet finns utställningar, men vi erbjuder också barnverksamhet, workshops, föreläsningar och mycket annat. Vi arbetar i hela Örebro län med bred kulturhistorisk kompetens inom områden som slöjd, kulturmiljö och arkeologi. Vi har stora samlingar av konst och kulturhistoriska föremål som vi visar både i utställningar och på Digitalt Museum.

Kommentarer (0)