Fjärde året för Nördkollo med tjejer och ickebinära

1 miljon programmerare kommer att fattas i Europa år 2020 om inte trenden vänder. Så fler flickor och kvinnor behöver upptäcka programmering och teknik som en möjlig karriär. Idag är andelen kvinnor i IT-branschen mellan 20 och 30 % och i spelbranschen är siffrorna ännu lägre.

I juni arrangeras Nördkollo för tonåringar på Datamuseet i Linköping. Nördkollo arrangeras i samarbete med tjejgruppen Amiga, som har museet som träffpunkt på torsdagskvällar under vår och höst. Endast tjejer och ickebinära får vara med.

– Det blir en annan dynamik i ett rum med bara tjejer, många vågar prova sig fram och ta mer plats än i ett vanligt klassrum”, säger Elin Kusmin, producent för kollot. Dessutom är alla ledare kvinnor från spelbranschen. Det inspirerar. I år kommer till exempel P3 Spels Angelica Norgren vara på plats, och Youtubestjärnan Simone Giertz, som blivit känd för sina galna uppfinningar, kommer vara med via Skype.

En trygg zon för tjejer

På Nördkollo skapas en trygg zon där tjejer är kreativa tillsammans och skapar relationer som de kan ta med sig även efter kollot. Alla spel skapas i ett gratis webbprogram och det är möjligt att fortsätta bygga på dem även efter kollot tagit slut. På Nördkollo måste deltagarna ta hjälp av varandra och jobba tillsammans för att nå ett gemensamt mål. Det finns inget utrymme för konkurrens.

– Tack vare Nördkollo valde jag spelproduktion som högskoleutbildning, berättar Ida Franzon som gått Nördkollo tre år i rad. Jag är ensam tjej i klassen och tycker att genus är en viktig fråga inom både spelkulturen och spelbranschen.

LAN på museet

Flera spelföretag har också upptäckt hur viktigt det är att satsa på att få in fler tjejer i branschen. Den ledande spelstudion DICE stöttar Nördkollo. De står bakom spel som till exempel Star Wars Battlefront och släpper till sommaren det efterlängtade Mirror’s Edge Catalyst,. De sponsrar bland annat med gratisplatser till de som inte har råd med avgiften. DICE sponsrar också LAN-et som avslutar kollot. Det är en höjdpunkt som de flesta deltagare ser fram emot. Då övernattar hela kollogänget på museet och spelar spel, tittar på film och LAN-ar.

Museipedagog Elin Kusmin, 0701-01 51 39, elin.kusmin@datamuseet.se

• Bibliotek, museum