Det blå skåpet – en berättelse in i östgötsk folkkonst

Det blå skåpet är en överdådig totalupplevelse i färg, form och rumslighet med föremål från olika tider, i olika material och med olika funktioner. Här finns allt från skåp av allmogekonstnären Johan Bäckström, rikt dekorerade mangelbräden, spektakulära ljuskronor och olikmönstrade trasmattor till nutida Cosplaydräkter och hockeymasker som använts av LHC-spelare. Mycket av det som visas kommer från museets egna samlingar medan annat är inlån från länets hembygdsföreningar och privatpersoner.

Det blå skåpet är en berättelse i en utställning. En berättelse om föremålens magi och gamla tiders kunskap. Vi tittar på både dåtid och nutid och gläntar dessutom på dörren till framtiden. Tillsammans med de fiktiva personerna Ylva och Viktor gör vi en spännande och innehållsrik resa in i östgötsk folkkonst.

Det blå skåpet är årets stora utställning i Westmanhallen på museet och den invigs lördag 21/4 kl 14. Museichef Olof Hermelin hälsar välkommen, sedan blir det folkmusik med Marie Länne Persson, regionstyrelsens ordförande Mats Johansson (S) invigningstalar och utställningsproducent Emma Friberg ger en introduktion till utställningen. Kl 14.45 föreläser bloggaren och journalisten Frida Arnqvist Engström i Wallenbergsalen. Föreläsningen handlar om slöjdens förträfflighet och framtid, om dess kraft och möjligheter och om olika sätt att förändra världen med händerna.

Det blå skåpet förhandsvisas för media tisdag 17/4 kl 10. Vill du veta mer, kontakta Emma Friberg, 070-108 47 16.

Välkommen!

2018 är temaår för folkkonst i Östergötland med utställningar och böcker i ämnet, liksom roliga och kunskapshöjande aktiviteter. Det blå skåpet är en av utställningarna under folkkonsttemat.

• Bibliotek, museum

• folkkonst
  • östergötlands museum
  • utställningar

• Linköping

Vi arbetar för att vara ett levande modernt museum. Här visar vi utställningar som är regionalt, nationellt och internationellt angelägna. Museet är även en mötesplats för diskussion och reflektion kring dagsaktuella frågor.

Välkommen att besöka oss!

Assi Molin

Presskontakt Marknad och information 013 - 23 03 65