Promenad i Stockholm för mötesfrihet i Ryssland

I morgon klockan 17.00 genomför Östgruppen en stödmanifestation för den ryska demokratirörelsen på Sergels torg i Stockholm. I Ryssland planeras samma dag omfattande protester. Mötesfriheten i landet är starkt hotad. Östgruppen arrangerar därför en”promenad” för mötesfrihet, liknande de som vid flera tillfällen genomförts i Ryssland under våren.

- Mötesfrihet är en grundläggande mänsklig rättighet. Att den respekteras är en förutsättning för att ett samhälle ska kunna fungera och utvecklas demokratiskt. Idag ser vi tydligt hur den ryska regimen väljer att inskränka mötesfriheten på liknande sätt som i diktaturens Vitryssland. Det är en skrämmande utveckling, säger Martin Uggla, ordförande i Östgruppen.

Sedan Putin återinstallerades som president har åtskilliga demonstrationer och möten skingrats av polis med grovt våld. En ny rysk lag under antagande innebär att deltagande i demonstrationer och möten som inte gillas av myndigheterna kan leda till skyhöga bötesbelopp.

Häromveckan arrangerades en ”kontrollpromenad” på initiativ av några av landets främsta författare, där tusentals Moskvabor helt enkelt promenerade genom staden och på det sättet gjorde en markering mot den inskränkta mötesfriheten. Promenader kräver än så länge inget tillstånd av myndigheterna, men med den nya lagen kan detta komma att ändras.

- Med vår ”promenad” vill vi visa vårt stöd till den ryska mötesfriheten. Omvärldens stöd är viktigt.  Det blir inga banderoller eller slagord utan just bara en promenad med vita ballonger i händerna. Vitt är symbolen för de som protesterat mot valfusk och människorättskränkningar i Ryssland, avslutar Martin Uggla.

Fotnot: Östgruppen uppmärksammar kontinuerligt mötes- och föreningsfriheten i Ryssland på sin blogg Tystade röster. Mer om de promenader som genomförts i Ryssland finns här och här.

För mer information kontakta:
Martin Uggla
ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
uggla@ostgruppen.se
www.ostgruppen.se

• Mänskliga rättigheter

• martin uggla
  • demokrati
  • mänskliga rättigheter
  • ryssland
  • östgruppen
  • kontrollpromenad
  • mötesfrihet
  • demonstrationer
  • moskva

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.

Martin Uggla

Presskontakt Ordförande 070-941 17 02