Stoppa rättsprocessen mot ryska Memorial

Östgruppen uppmanar i ett öppet brev Rysslands justitieminister att dra tillbaka sitt yrkande på stängning av den ryska människorättsorganisationen Memorial. Brevet är undertecknat av ytterligare tre svenska människorättsorganisationer: Civil Rights Defenders, Amnesty Sverige och Fonden för mänskliga rättigheter.

- Justitiedepartementets anklagelser mot Memorial saknar grund och strider mot föreningsfriheten, som garanteras i både Rysslands egen konstitution och i internationella avtal som Ryssland åtagit sig att följa, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla.

Memorials fall kommer att tas upp vid en förhandling i högsta domstolen den 17 december. Som grund för sitt förbudsyrkande har det ryska justitiedepartementet hänvisat till Memorials stadgar som man menar rymt inkonsekventa skrivningar. Memorial har dock i laga ordning korrigerat de aktuella skrivningarna vid ett extrainkallat föreningsmöte i november. Därmed finns det inte heller någon grund för en fortsatt rättslig process mot organisationen.

Hela det öppna brevet kan läsas här:

För mer information, kontakta:

Martin Uggla
ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
uggla@ostgruppen.se
www.ostgruppen.se

• Bistånd

• justitieminister
  • fonden för mänskliga rättigheter
  • amnesty sverige
  • civil rights defenders
  • memorial
  • östgruppen
  • ryssland
  • mänskliga rättigheter
  • martin uggla

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.

Martin Uggla

Presskontakt Ordförande 070-941 17 02