Övik Energi fortsätter utbyggnad av fibernätet

Övik Energi fortsätter bygga ut fibernätet i kommunen för att fler hushåll och företag ska få tillgång till snabba uppkopplingar. Övik Energi lanserar den 17 april en helt ny kundportal.

– Ett bra fibernät med uppkopplade företag och hushåll är i dag en förutsättning för att Örnsköldsviksregionen ska kunna fortsätta utvecklas positivt och vara attraktiv. Vi planerar därför att gräva fiber till flera nya områden i Örnsköldsvik, om intresset bland de boende är tillräckligt stort, berättar Maria Olsson affärsområdeschef på Övik Energi.

De områden som nu är aktuella för att bygga ut med fiber är Gimåt, Östra Myckling, Översjäla och Billsta. Var utbyggnaden först kommer igång beror på intresset hos de boende i områdena.

– För att vi ska starta processen krävs ett visst antal hushåll som är intresserade av att bli kund hos oss. Hur många kunder som krävs varierar från område till område då förutsättningarna och kostnaden för vårt arbete skiljer sig åt beroende på många faktorer, säger Maria Olsson.

Den nya kundportalen på bolagets hemsida har tillkommit bland annat för att underlätta kommunikationen med befintliga kunder och ge bättre service i samband med den kommande utbyggnaden av fibernätet.

– Via portalen kan vi ge aktuell information dygnet runt. De som är intresserade kan även följa utbyggnaden i sitt eget område, eller anmäla intresse för att dra in fiber i nya områden samt beställa avtal och tjänster.

Övik Energi har i dag mer än 5 000 ansluta kunder på sitt fibernät. Bolaget har möjlighet att ansluta upp till 500 nya kunder årligen. Övik Energis fibernät är ett öppet nät, vilket innebär att alla anslutna fritt kan välja bland anslutna tjänsteleverantörer och deras tjänster i nätet.

– Lanseringen av den nya kundportalen är ett led i att göra våra produkter mer lättillgängliga för våra kunder, säger Maria Olsson på Övik Energi.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Olsson, affärsområdeschef Övik Energi, tel: 070-34 00 248.

Verksamheten inom Övik Energi AB består av produktion, försäljning och distribution av fjärrvärme, fjärrkyla och processånga, produktion, inköp och försäljning av el samt bredbandsverksamhet. Övik Energi AB har tre affärsområden: elhandel och bredband, värme, ånga och kyla samt elnät.