Offecct förhandsvisar produkter från nya spännande samarbeten

Offecct förhandsvisar produkter från nya spännande samarbeten

”God design är inte helt sällsynt men för oss känns det berikande när vi kan tillföra kvaliteter av omsorg om vår planet och vår framtid, vilket jag är stolt för att påstå att både dessa och samtiga övriga nya produkter i vår kollektion verkligen gör”, säger Anders Englund, designchef och medgrundare vid Offecct. ”Det är så tillfredsställande hur alla de designers vi arbetar med verkligen delar värderingarna i LifeCircle, som de humanister de är.”

Utöver de ovan nämnda så innehåller kollektionen Offecct 2016 även nya progressiva och hållbara produkter av Jasper Morrison, Christophe Pillet, David Trubridge, Monica Förster, Jin Kuramoto, Hallgeir Homstvedt, Mattias Stenberg och Cecilie Manz.

HANGER av Lyndon Neri & Rossana Hu
Vi är alltid intresserade av till synes anonyma vardagsobjekt. Den här hängaren representerar ett objekt som är förbisett och ignorerat i hem- och kontorsmiljön — inte glorifierat men i själva verket bland de viktigaste. Vi har utvecklat hängaren i Offeccts tradition. Varumärkets DNA är en stark känsla för det gemensamma utrymmet, en odekorerad enkelhet i formen och LifeCircle-tänkandet som här uttrycks i fotens återvunna sten eller betong. Hängaren är som en `Ay ́, en tjänare. Den kräver inte uppmärksamhet men skänker stolthet, skönhet och funktion till hushållet.” — Lyndon Neri, Neri&Hu

Den multidisciplinära arkitektur- och designstudion Neri & Hu grundades 2004 av Lyndon Neri och Rossana Hu i Shanghai, där man fortfarande har sitt huvudkontor och med en andra studio i London. Neri&Hu:s globala filosofi reflekteras av dess personal med kunskaper i över trettio språk. I denna filosofi ingår också en stark övertygelse om forskning och research som utgångspunkt för design. Neri&Hu sätter ära i att lyfta fram sina uppdragsgivares unika egenskaper i varje projekt. Studion har rönt stor uppmärksamhet i media över hela världen och belönats med en rad internationella priser. Bland Neri&Hu:s klienter finns ledande varumärken och andra uppdragsgivare från hela världen.

PHOENIX av Luca Nichett
”Stolen är döpt efter fågeln Fenix i den grekiska mytologin — den som återuppstod ur sin egen aska. Namnet kommer av stolens hållbarhetstänkande som vi har utvecklat i den tradition av genomtänkt LifeCircle-filosofi som Offecct står för. Om en del av stolen skadas eller slits ut så kan den enkelt bytas mot en ny del medan den gamla kan återvinnas. Alla komponenter i stolen är utbytbara och återvinningsbara. Stolen är konstruerad av fyra element som gör en enkel struktur till en anslående estetik med sitsens djärva kurva som ger en mycket god komfort. Det stora urvalet av färger gör Phoenix användbar och anpassningsbar i många olika miljöer.” — Luca Nichetto

Den italienske designern Luca Nichetto grundade sin multidisciplinära Studio Nichetto i Venedig 2006, med inriktning på industridesign och designkonsultation. Verksamheten har sedermera breddats till att även omfatta bland annat möbel- och inredningsdesign. 2011 öppnade Studio Nichetto en andra studio, i Stockholm, för att möta en växande global efterfrågan. Studio Nichetto arbetar med uppdragsgivare och varumärken från hela världen. Den unika kombinationen av italiensk och skandinavisk designkultur har skapat ett starkt globalt intresse för Studio Nichetto.

Offecct är ett svenskt företag som grundades i Tibro år 1990 av Kurt Tingdal (vd) och Anders Englund (design manager). Tillsammans med arkitekter och formgivare från olika delar av världen, utvecklar vi möbler med hållbar och funktionell design för aktivitetsbaserade mötesplatser. Vår verksamhet bygger på en genuin och lokal hantverkstradition som vi kombinerar med de senaste teknologiska framstegen. Vi är internationellt erkända för vår produktutveckling i miljövänliga och återvinningsbara material, och för att skapa nya typologier inom möbler och produkter som förbättrar ljud- och luftkvalitéer i byggnader. Vår kollektion gör att inredningar ger positiva och kreativa upplevelser i möten mellan människor idag och imorgon.

För Offecct är socialt ansvarstagande (CSR) mycket viktigt, och man tar ansvar för att skapa såväl en god arbetsmiljö samt att minska miljöbelastningen inom alla områden som kan påverkas av verksamheten. En stor del av kollektionen är miljömärkt med SVANEN, och målet är att samtliga produkter skall uppgraderas efter de nya miljökraven som SVANEN 4.0 innebär. Offecct är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljö), ISO 9001 (kvalitet) samt 26000 (socialt ansvarstagande).

Hemsida: offecct.se