OFFECCT LifeCircle™ ger möbler längre liv

OFFECCT LifeCircle™ ger möbler längre liv

Offecct, som sedan många år arbetat aktivt för att bidra till ett ökat och hållbart samhälle, har nu tagit ytterligare ett steg för att ge sina produkter en ökad livslängd. Konceptet OFFECCT LifeCircle™ är inte bara en tjänst, utan ett sätt att se på företagets produkter i förhållandet till hur brukaren köper och använder dem dagligen. Det skapar ett ökat intresse för en andrahandsmarknad och bidrar till att skapa ett kretslopp kring möbler och inredning.

- Vi har länge funderat på hur vi som producent kan göra mer för våra kunder som väljer, använder och lever med våra produkter. Vi har kommit fram till att vi måste se på vår roll på ett nytt sätt, säger Kurt Tingdal, VD, Offecct.

Med en utvecklad teknik går Offecct bortom sin roll som traditionell producent och tar ett ännu större ansvar för sina produkter och skapar ett ökat mervärde för sina kunder. OFFECCT LifeCircle™ följer produkten från början för att sedan ge den ett nytt liv genom regelbunden skötsel, service, omklädsel, renovering samt inbyte.

Nyligen använde sig Gothia Science Park (GSP) i Skövde av tjänsten. Ett antal Cornflakesstolar som användes i Gothia Science Parks restaurang hade blivit fläckiga med tiden. Marie Lindholm på GSP tog då kontakt med Offecct och tillsammans kom man överens om att det bästa var att klä om stolarna. Nya tyger valdes i liknande starka kulörer som tidigare, och dessa gavs en extra smutsavvisande impregnering för att hålla många år till.

- Vi är väldigt nöjda med denna service, säger Marie Lindholm, Gothia Science Park. Offecct kom hit och hämtade stolarna, och levererade tillbaka dem efter en vecka, i nyskick.

OFFECCT LifeCircle™ består av fyra huvudområden och alla innehåller valmöjligheter som gör skillnad i ekonomin och bidrar till ett samhälle med ökad hållbarhet:

1. Individuella lösningar genom OFFECCT Selected Patterns™ och OFFECCT Flexicolour, projektspecifika lösningar samt kundunika produkter;

2. Service support i form av finansiering och OFFECCT Care;

3. Hållbarhet och återvinning; samt

4. Online Support.

Mer information om OFFECCT LifeCircle™: http://www.offecct.se/lifecircle

Om OFFECCT
Offecct är ett svenskt företag som grundades i Tibro år 1990 av Kurt Tingdal (vd) och Anders Englund (design manager). Tillsammans med arkitekter och formgivare från olika delar av världen, utvecklar vi möbler med hållbar och funktionell design för aktivitetsbaserade mötesplatser. Vår verksamhet bygger på en genuin och lokal hantverkstradition som vi kombinerar med de senaste teknologiska framstegen. Vi är internationellt erkända för vår produktutveckling i miljövänliga och återvinningsbara material, och för att skapa nya typologier inom möbler och produkter som förbättrar ljud- och luftkvalitéer i byggnader. Vår kollektion gör att inredningar ger positiva och kreativa upplevelser i möten mellan människor idag och imorgon.

För Offecct är socialt ansvarstagande (CSR) mycket viktigt, och man tar ansvar för att skapa såväl en god arbetsmiljö samt att minska miljöbelastningen inom alla områden som kan påverkas av verksamheten. En stor del av kollektionen är miljömärkt med SVANEN, och målet är att samtliga produkter skall uppgraderas efter de nya miljökraven som SVANEN 4.0 innebär. Offecct är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljö), ISO 9001 (kvalitet) samt 26000 (socialt ansvarstagande).

Flera offentliga miljöer världen över har inretts med möbler från Offecct. Några exempel är Nobis Hotel, Skype och Sveriges Arkitekters kontor i Stockholm, MoMA och MTV studio i New York, Microsoft i Hong Kong, Schiphol i Holland, Statoil i Norge, samt BMW i Belgien.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:
Ulrika Darheden, Marknadsassistent OFFECCT AB, tel: 0504-415 00, e-post: förnamn.efternamn@offecct.se
Kurt Tingdal, CEO OFFECCT AB, tel: 0504-415 00, e-post: förnamn.efternamn@offecct.se

Hemsida: offecct.se
Facebook: facebook.com/OFFECCT
Twitter: twitter.com/offecct

Maria Olofsson Karemyr

Press contact Brand Manager +46 701 49 10 81

The Offecct collection enable the creation of interiors that stimulate creativity and communication between people.

As Offecct is a design company, the highest level of design in every detail is the basis of our operation. To us it´s not enough to launch another chair or sofa into the market. We want to add other qualities in addition to aesthetics with every new product that we releases. This ambition is the core of the Offecct Lifecircle philosophy.

BETTER MEETINGS, A BETTER WORLD
Our passion lies in developing design for meetings between people. Our craftsmen and women, raised in a strong local furniture-making tradition, collaborate with leading international designers to create solutions that inspire creative discussions and stimulate the sharing of thoughts and ideas.

We are also convinced that we can and must have a positive impact on the world around us. This is why it is only natural for us to be sustainable in everything we do – environmentally, socially and financially. We call our philosophy Offecct Lifecircle.

OFFECCT AB
Skövdevägen