Tool, ett justerbart sidobord av Studio Irvine

Tool, ett justerbart sidobord av Studio Irvine

– Jag märkte alltid när James hade somnat från ljudet av hans telefon som dunsade mot golvet. Varje natt samma sak. Han hade behövt ett sidobord att lägga sin telefon, glasögon och bok på. När vi såg på filmer i soffan orkade vi sällan resa oss för att laga mat. Vi hade uppskattat ett justerbart bord att ställa tallrik, glas och fjärrkontroll på. Och i vår studio behöver vi ofta en extra yta utöver vårt konferensbord, en avlastningsyta att ta anteckningar på, som kan justeras till höjden på ens stol. Det var så James kom på idén om ett bord som kan komma till ens assistans i olika ögonblick i vardagslivet, förklarar Marialaura Rossiello Irvine // Studio Irvine.

Under arbetets gång har utseendet av Tool ändrats en aning från originalskisserna, men idén är fortfarande intakt. Att göra Tool så användarvänlig som möjligt utan synbar mekanik har varit en prioritering. Dimensioner och radier har setts över, och utmaningen att skapa en spak med en smidig reaktion för att justera höjden på bordet har förvekligats.

– För mig, har det här varit ett väldigt viktigt projekt att avsluta och jag tycker vi har kommit väldigt nära till originalidén, säger Marialaura Rossiello Irvine // Studio Irvine.

– Det är med en känsla av stolthet som vi slutligen har färdigställt Tool, projektet med James Irvine och hans kollegor på Studie Irvine inleddes redan för ett antal år sedan. Samarbetet med Studio Irvine har varit av speciell betydelse för oss, då vi både haft en stark relation och har en historia tillsammans med James Irvine. Vi har nu även startat nya, spännande samarbetsprojekt med Studio Irvine, berättar Kurt Tingdal, VD Offecct.

STUDIO IRVINE
Studio Irvine är en designstudio baserad i Milano, Italien och den drivs av art director Marialaura Rossiello Irvine tillsammans med industridesigner Maddalena Casadei. Studio Irvine grundades 1988 av brittiska formgivaren James Irvine (1958-2013), vars omfattande arbete genom åren kraftigt bidragit till en mer klarsynt inställning till design som industri och yrke. Studio
Irvine arbetar efter idén att design inspireras genom att ta hänsyn till etik, den mänskliga faktorn och personlig interaktion (mellan klienter, arbetare och konsumenter). Vidare följer en vision med rötter i den klassiska italienska designskolan, som handlar om konstant utveckling med en internationell utblick. Studio Irvines arbete är korsdisciplinärt och präglas av en stor nyfikenhet på alla typer och skalor av designprojekt med klienter såsom Muji, Marsotto Edizioni och Kettal. James Irvine är den formgivare som tog Offecct till Milano år 2002, han har haft stor betydelse för Offeccts internationella framgångar.

Offecct är ett svenskt företag som grundades i Tibro år 1990 av Kurt Tingdal (vd) och Anders Englund (design manager). Tillsammans med arkitekter och formgivare från olika delar av världen, utvecklar vi möbler med hållbar och funktionell design för aktivitetsbaserade mötesplatser. Vår verksamhet bygger på en genuin och lokal hantverkstradition som vi kombinerar med de senaste teknologiska framstegen. Vi är internationellt erkända för vår produktutveckling i miljövänliga och återvinningsbara material, och för att skapa nya typologier inom möbler och produkter som förbättrar ljud- och luftkvalitéer i byggnader. Vår kollektion gör att inredningar ger positiva och kreativa upplevelser i möten mellan människor idag och imorgon.

För Offecct är socialt ansvarstagande (CSR) mycket viktigt, och man tar ansvar för att skapa såväl en god arbetsmiljö samt att minska miljöbelastningen inom alla områden som kan påverkas av verksamheten. En stor del av kollektionen är miljömärkt med SVANEN, och målet är att samtliga produkter skall uppgraderas efter de nya miljökraven som SVANEN 4.0 innebär. Offecct är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljö), ISO 9001 (kvalitet) samt 26000 (socialt ansvarstagande).

Hemsida: offecct.se