Vi kan se att kundernas konsumtionsmönster är oroande, skriver Jens Nilsson.

”Utökat rut-avdrag löser inte problemet”

Att fler branscher nu inkluderas i rut-systemet löser inte det grundläggande problemet. Redan i dag sker en undanträngningseffekt där rot-tjänster tränger ut rut-tjänster när hushållens avdragstak är nått, skriver Offertas vd Jens Nilsson.

Vi kan se att kundernas konsumtionsmönster är oroande, skriver Jens Nilsson.

DEBATT | HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER

På måndag utökas rutavdraget. Fler trädgårds-, flytt- och it-tjänster som utförs i hushållen ger nu rätt till avdrag. För ­Offerta, som är Sveriges största tjänsteförmedlare, är detta självklart välkommet. Men det löser inte det grund­läggande problemet.

Rutavdraget har sedan införandet för nio år sedan underlättat vardagslivet för många, allt från barn­familjer till pensionärer. Avdraget har dessutom skapat över 20 000 jobb och hjälpt många hårt arbetande och seriösa småföretagare att växa sig starka. Dagens utvidgning innebär därför inte bara fler möjligheter för hushållen, utan städar även upp bland till exempel flyttbranschens oseriösa aktörer när vita tjänster blir billigare.

Men det grundläggande problemet kvarstår att lösa. Offerta samlar 16 000 företag och förmedlar 75 000 tjänster varje år och vi kan se att kundernas konsumtionsmönster är oroande. Redan i dag sker en undanträngningseffekt där rot-tjänster tränger ut rut-tjänster när hushållens avdragstak är nått. Kunderna köper alltså sin köksrenovering innan det blir aktuellt att köpa städning. I förlängningen innebär det att köpet av rut-tjänsten ofta helt uteblir, då avdraget redan är förbrukat på de dyrare rot-tjänsterna. Och detta problem kommer bara att växa framöver.

Byggbranschen är redan i dag överhettad. Bo­verket menar samtidigt att 710 000 bostäder måste byggas fram till 2025. Lägg därtill att Arbetsförmedlingen i sin prognos för 2016 och 2017 skriver att bristen på arbetskraft inom byggbranschen ökar och riskerar att bromsa byggprocesserna. När efterfrågan är stor, men utbudet begränsat, är det högst troligt att priserna för rot-tjänster kommer att öka ytterligare framöver. En prisökning som kommer slå hårdast mot en helt annan bransch – de småföretag som utför rut-tjänster.

Vid sidan av bostadsproblematiken står vi inför en stor utmaning att skapa fler enkla jobb, vilket statsminister Stefan Löfven betonade under sin press­konferens i samband med regeringsombildningen.

Rut-branschen är en integrationsmotor som skapar jobb åt de som står långt ifrån arbetsmarknaden. Nära hälften av de anställda är utlandsfödda och 75 procent var arbetslösa innan de fick jobbet. Utvecklingen av branschen är därför helt central för att lösa jobbutmaningen. Varje spenderad krona på rut-tjänster går direkt till konkret arbetstid och jobb­skapande, eftersom inga stora materialinköp krävs.

Det grundläggande problemet är således inte om nivån på 25 000 kronor är tillräcklig, eller om fler branscher ska inkluderas i systemet. Problemet är att rot- och rut-avdraget ligger i samma system och att avdrag görs från samma pott. Om vi vill värna om rut-företagens utveckling och skapa goda förutsättningar för fler enkla jobb så behöver tjänsterna skyndsamt separeras. Annars riskerar vi att undanträngningseffekten ökar och att viktiga jobbtillfällen går förlorade.

Jens Nilsson

vd Offerta