Studenter prisade för idéer om hållbara livsmedel

Livsmedelsbranschen går en hållbar framtid till mötes. Det är slutsatsen när vårens studentutmaning igår avslutades med prisutdelning på Scandic Malmen i Stockholm. Det nyetablerade livsmedelsföretaget Oji Drinks har tillsammans med karriärsplattformen Sustainergies besökt flera universitet i landet och uppmanat studenter att skapa sina drömprodukter där goda värderingar och hållbarhet är integrerade i affärsmodellen. Vann gjorde en grupp studenter från Göteborg som tillsammans arbetat fram konceptet The Green Machine.

Oji, som integrerat miljö och social hållbarhet som en grundstomme i affärsstrategin, ville genom tävlingen att studenterna skulle se att det är möjligt att skapa sin egen drömprodukt.

– Vi ville uppmuntra deras engagemang för hållbarhet men även utmanas av studenterna för att se hur vi kan göra saker bättre och ge dem en möjlighet att påverka oss, säger Sandra Samuelson, Sustainability Manager på Oji.

Deltagandet har varit stort med många bra och kreativa bidrag. De vinnande bidragen är goda exempel på hur vi kan njuta av produkter som bidrar till ett mer hållbart samhälle med minskad miljö- och klimatpåverkan. På första plats kom The Green Machine, - en juiceautomat där kunden mixar ihop sin egen favorit inne i affären. Alla steg, från hur frukterna odlas till hur konsumenten tar med sig juicen hem, är genomtänkta och designade ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Vi tror faktiskt att vår produkt skulle kunna bli framgångsrik på riktigt. Den här tävlingen var ett bra initiativ och det är bara att hoppas att Oji får med sig fler företag från branschen att faktiskt agera på ett mer hållbart sätt, säger ekonomistudenten Isabelle Guselin som ingått i det vinnande teamet. Vid hennes sida har arkitektstudenten Aldina Eriksson, civilingenjörstudenten Dan Atsmon samt Martin Brittberg, fotostudent, deltagit.

Deltagarna bedömdes utifrån ett flertal kriterier såsom genomförbarhet, hållbarhet och kreativitet. Tävlingen har pågått under våren och jurygruppen bestod av representanter för Oji Drinks, TerraCycle, Daxam Sustainability Services, Forsman & Bodenfors och Grayling. Studenterna har tävlat om VIP-biljetter till Way Out West i sommar.

– Att träffa studentgrupper tillsammans med Oji har varit fantastiskt givande. Känslan efter tävlingen är att det faktiskt är möjligt att skapa fler hållbara konsumentalternativ genom innovation och produktutveckling, säger Simon Flato, verksamhetsutvecklare på Sustainergies.

• Livsmedelsindustrin

• way out west
  • terracycle
  • forsman & bodenfors
  • grayling
  • oji drinks
  • oji
  • sandra samuelson
  • the green machine
  • göteborgs universitet
  • sustainergies
  • simon flato
  • daxam sustainability services
  • martin brittberg
  • dan atsmon
  • isabelle guselin
  • aldina eriksson

Oji är ett nyetablerat varumärke som redan från start integrerat miljö och social hållbarhet som en grundstomme i affärsstrategin. Resultatet är Oji fruktjuicer som lanseras hösten 2013.

Sandra Samuelson

Presskontakt Sustainability Manager Hållbarhet och kommunikation 0762-734841