Bilister får hjälp  - Servicehjälpen på OKQ8:s stationer första fredagen varje månad

Bilister får hjälp - Servicehjälpen på OKQ8:s stationer första fredagen varje månad

Byta torkarblad, fylla på luft i däcken, kolla oljenivån. För att göra livet med bilen enklare och roligare startar nu OKQ8 Servicehjälpen runt om i Sverige. Första fredagen varje månad, med start den 7 juni, får alla som önskar hjälp med bilen kostnadsfri assistans på OKQ8:s bemannade stationer runt om i Sverige.

Byte av torkarblad jobbigaste momentet för underhåll av bilen enligt svenskarna
OKQ8 har undersökt vad svenskarna tycker är jobbigast i samband med underhåll av bilen i en undersökning genomförd av Nepa. I den framkommer det att byte av torkarblad är det absolut jobbigaste momentet när det gäller vård och underhåll av bilen, följt av att fylla på oljan samt att kontrollera luft i däcken. Det är också dessa moment som bilägarna helst vill ha hjälp med.

-  Det är inte bara sådana saker som att byta spolarvätska och kolla oljan som folk tycker är jobbiga. Vissa tycker till exempel att det är lite obehagligt att köra in bilen i biltvätten, säger Peter Tiberg, marknadschef OKQ8.

Servicehjälp, första fredagen varje månad
Från och med den 7 juni slipper bilister att oroa sig för underhåll av bilen den första fredagen i varje månad. Då finns nämligen personal på OKQ8:s bemannade stationer runt om i landet tillgängliga ute på stationsplan. Mellan klockan 14.00 och 18.00 finns Servicehjälpen på plats för att svara på enklare frågor och hjälpa till med allt från byte av spolarvätska till att kontrollera lufttrycket i däcken.

-  Vi har provat detta tidigare och responsen är mycket positiv. Därför utvecklar vi Servicehjälpen till en regelbunden tjänst för kunderna. Många drar paralleller till hur det var förr och tycker att det är både kul och bra att de får hjälp hos oss. Vår kunniga personal bistår alltid med tips och råd kring livet med bilen, något som våra kunder verkligen uppskattar, fortsätter Peter Tiberg.

Topplista – vad bilisten helst vill ha hjälp med:

1.  Byta torkarblad

2.  Fylla på luft i däcken

3.  Kolla oljenivå och fylla på olja

4.  Fylla på glykol

5.  Byte av spolarvätska

Den kvantitativa online-undersökningen genomfördes med 1 119 respondenter med körkort och tillgång till bil i åldern 18 till 65 år av undersökningsföretaget Nepa under mars månad på uppdrag av OKQ8.

För mer information om Servicehjälpen eller andra frågor, kontakta gärna:
Peter Tiberg, Marknadschef OKQ8
E-mail: peter.tiberg@okq8.se

Om Servicehjälpen
OKQ8 finns till för att göra livet med bilen enklare och roligare. Servicehjälpen kommer vara på plats på samtliga bemannade stationer den 1:a fredagen varje månad. OKQ8-personal i gula västar finns då ute på stationsplan och hjälper kunder med det mesta kring dess bilar. Förutom att ge svar på enklare frågor hjälper personalen till med att kolla/fylla på/byta spolarvätska, olja, torkarblad, glykol samt lufttryck i däcken.

OKQ8 - för hela livet med bilen
Företaget är med sina ca 1100 servicestationer i Sverige och Danmark en av Skandinaviens största aktörer inom såväl traditionella som förnybara drivmedel. OKQ8 bedriver detaljhandel och erbjuder ett komplett produkt- och serviceutbud för bilister liksom närbutikskoncept med dagligvaror, kioskprodukter och snabbmat.  I företagets utbud finns även produkter och tjänster såsom eldningsolja, smörjmedel och bränsle - för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart och verkstäder. Dessutom erbjuds villavärme, el och försäkringar till privatpersoner.

Den svenska verksamheten omfattar 790 stationer under varumärket OKQ8. De ca 365 bemannade stationerna tillhandahåller biltillbehör, reservdelar och däckservice och många stationer har även verkstäder, tvätta-själv hallar, biltvätt samt biluthyrning.

OKQ8 har en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel, såsom Etanol och RME. OKQ8 fortsätter att vara drivande i utvecklingen, genom t ex utbyggnaden av biogasnätet, utökning av andelen förnybart i dieseln (Diesel Bio+) och möjliggöra el som drivmedel. Under 2011, 2012 och 2013 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se och www.q8.dk.