Fyra av tio svenskar älskar att sjunga i bilen

Det har ju länge varit en gammal sanning att de flesta helst sjunger i duschen. I en ny undersökning som OKQ8 tagit fram, kan vi äntligen slå hål på den myten. När svenskarna tar sig ton, gör dem det helst i bilen. Faktum är drygt 40 procent av alla svenskar (43%) uppger att de ofta sjunger när de är ute och kör.

Som möjliggörare för människor i rörelse vill OKQ8 så klart se till att alla har en behaglig bilresa. Därför har man, tillsammans med Kantar SIFO, tagit fram en miniundersökning kring svenskarnas musikvanor i bilen och specifikt vilken typ av artister och låtar man föredrar att sjunga med till.

I undersökningen visar det sig att de allra flesta föredrar att sjunga i bilen när de är ensamma. Drygt 40 procent släpper lös sin inre sångdiva när de sitter själva bakom ratten. Särskilt kvinnor är sångsugna när de är ute och kör och hela 50 procent av de tillfrågade angav att de ofta sjunger i bilen. Bland män var motsvarande siffra 38 procent. Näst vanligaste sångscenen är hemma i köket, där var femte svensk gärna tar sig ton regelbundet. Att sjunga i duschen är dock inte alls så populärt som man skulle kunna tro. Endast sju procent av de tillfrågade svenskarna uppger att duschen är deras favoritplats att sjunga på.

När det kommer till vilken typ av låtar man föredrar att sjunga med till är poplåtar dominerande. Totalt sett bland de tillfrågade uppger drygt var tredje svarande (37%) att pop är favoritgenren. Det skiljer sig dock mellan könen där fler kvinnor än män uppger att de helst sjunger med till poplåtar, med schlager som god tvåa på 15 procent, medan männen hellre sjunger med till en hårdrockslåt (20%).

Bruce Springsteen och Tommy Körberg mest populära

När det kommer till vilken artist svenskarna helst skulle sjunga duett med i en biltvätt kommer Bruce Springsteen högst på listan bland både män (27%) och kvinnor (21%). Däremot så uppger 35 procent av de tillfrågade att de skulle föredra någon annan än de föreslagna alternativen.

Även om schlager-låtar inte var svenskarnas favoriter att sjunga med till, finns det ändå ett visst intresse för att agera ut sin inre Melodifestival-artist. Bland de låtar som svenskarna uppger som sina allsångsfavoriter kommer Tommy Körbergs operainfluerade 80-talsklassiker ”Stad i ljus” i topp. 16 procent av alla tillfrågade uppgav detta som sin favoritschlagerlåt. Det skiljer sig inte mycket åt sett till kön. Männen (17%) föredrar att lyssna till och sjunga med till Tommy Körbergs kraftfulla stämma, medan kvinnor (16%) tycker att Björn Skifs ”Michelangelo” är den mest trallvänliga låten.

Topplista svenskarnas favoritduettpartners

1. Bruce Springsteen (24%)

2. Beyoncé (10%)

3. Håkan Hellström (9%)

Topplista svenskarnas favoritlåtar från Melodifestivalen

1. ”Stad i ljus” med Tommy Körberg (16%)

2. ”Michelangelo” med Björn Skifs (14%)

3. ”Waterloo” med ABBA och ”Satellit” med Ted Gärdestad (10%)

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8 mellan den 14 och 20 januari 2018 och inkluderade 1 274 personer i åldern 18 -79 – jämnt fördelat mellan män och kvinnor och utspridda över hela Sverige.

Möjliggörare för människor i rörelse

På våra stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. Förutom drivmedel tillhandahåller vi god service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. OKQ8 Scandinavia består av OK-Q8 AB i Sverige och Q8 A/S i Danmark och är en av Skandinaviens största drivmedelsbolag med ca 1000 stationer anpassade för såväl personbil som tung trafik. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade drivmedelsstationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. Vi har också produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA. OKQ8 Scandinavia arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Vår svenska verksamhet har utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands sex gånger. Som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 Scandinavia aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se. OKQ8 är stolt partner till Melodifestivalturnén 2019.