Nya generationens elbil för uthyrning på OKQ8 Slussen

Som första hyrbilsaktör i Stockholm kommer OKQ8 Slussen från slutet av mars att erbjuda elbilen Mitsubishi iMiev för uthyrning. Under året kommer OKQ8 även utöka antalet elbilar och uthyrningsställen.

OKQ8 arbetar aktivt och på bred front för en mer hållbar bilism. Det innebär att vi ständigt utvärderar nya alternativa drivmedel men också att vi ser över våra andra bilrelaterade produkter och tjänster för att förse marknaden med alternativ som är bättre för miljön.

Idag består OKQ8:s 1 400 personbilar för uthyrning nästan uteslutande av miljöklassade bilar (92 %), vilket innebär att bilarna drivs på etanol, fordonsgas eller har en utsläppsnivå för koldioxid under 120g/km. Att i sitt utbud lägga till kategorin elbilar är ytterligare ett steg i företagets miljöstrategi. Den el som elbilen förbrukar kommer även att klimatkompenseras, vilket innebär att OKQ8 återinvesterar i projekt med förnybar energi i utvecklingsländer.

-          Under året kommer flertalet stora biltillverkare att lansera sina elbilar på den svenska marknaden. Vi har en aktiv dialog med dem för att kunna tillgängliggöra fler elbilar på våra stationer så snart som det är möjligt. Storstadsregionerna är först ut, där vi redan nu ser en stark efterfrågan på elbilar. Elbilar passar bra för kortare hyresperioder eftersom bilen har en räckvidd på ca 15 mil och sannolikt behöver laddas ofta, säger Örjan Fors, ansvarig för OKQ8:s hyrbilsverksamhet.

Från mitten av mars finns elbilen Mitsubishi iMiev att hyra på OKQ8 Slussen. Mitsubishi iMiev, som är ny på den svenska marknaden, är av typen mindre personbil med 4-dörrar. Bilen anses smidig för just storstadstrafik.

-          Jag tror att vi kommer att se en bredare kundgrupp bland dem som oftast hyr bil hos oss, än vad som är vanligt just för elbilen. Om man till exempel funderar på att skaffa en elbil har man nu chans att hyra och testa bilen innan man tar ett beslut. Bilen är tyst och har odubbade vinterdäck vilket positivt bidrar till innerstadsmiljön. Dessutom finns det många företag vars miljöpolicy förutsätter att man hyr en miljöklassad bil, fortsätter Fors.

OKQ8 medverkar även aktivt i elbilsutvecklingen i stort i Sverige genom att delta i Stockholms stads elbilsupphandling som ska bidra till att få ut fler elbilar på marknaden.

OKQ8 har totalt 2 000 bilar för uthyrning i Sverige
Sammantaget har OKQ8 cirka 2 000 fordon i sin hyrbilsflotta fördelat på 160 OKQ8-stationer från norr till söder. Fördelningen är 1 400 personbilar, 100 minibussar och 500 transportbilar. Medan personbilsflottan redan idag nästan uteslutande består av miljöklassade bilar (92%) ser OKQ8 även över sina minibussar och transportbilar.  På sikt kommer elektrifiering att ske även inom denna sektor, men i första hand gäller det övergång till fordonsgasdrivna fordon.

För mer information, vänligen kontakta:
Örjan Fors, Chef OKQ8 Hyrbilar, 08-506 805 18 , 070-284 69 42 , orjan.fors@okq8.se
Peter Tiberg, Marknadschef OKQ8, 070-268 00 67, peter.tiberg@okq8.se

OKQ8 tror på en hållbar bilism

OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet.

Butiksortimentet omfattar hyrbilar, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en gör det själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett sortiment av däck och aluminiumfälgar.