OKQ8 Scandinavia sätter nya, ambitiösa hållbarhetsmål

En minskning av CO2 utsläppen med 20 procent fram till 2030 är ett av de ambitiösa mål som OKQ8 Scandinavia presenterar idag i sin nya hållbarhetsrapport. Rapporten visar också att bolaget siktar mot nya, långsiktiga mål genom upprättandet av olika sociala partnerskap.

OKQ8 Scandinavias nya gemensamma hållbarhetsrapport visar också på att den skandinaviska organisationens mål är direkt kopplade till FN:s globala hållbarhetsmål.

"Vi är övertygade om att vi som drivmedelsföretag har en viktig roll att spela i den framtida hållbara samhällsutvecklingen. I en värld där människor rör sig allt mer, ser vi fler möjligheter att erbjuda hållbara lösningar", säger Andréa Haag, Director Sustainability & Communications på OKQ8 Scandinavia.

Arbetet med att minska företagets miljöpåverkan är i full gång och årets rapport visar att man de senaste två åren har minskat CO2-utsläppen med 24 procent *. Detta är delvis ett resultat av det långsiktiga arbetet med att minska energiförbrukningen på OKQ8 Scandinavias stationer. På företagets tio lager har CO2-utsläppen halverats, bland annat genom att man ersätt eldningsolja med el och fjärrvärme.

Även i den sociala sektorn har man sjösatt en rad nya initiativ, bland annat ett partnerskap med Fryshuset, som syftar till att motverka socialt utanförskap för ungdomar.

Mål för hållbart företagande

"Vi har valt att koncentrera våra ansträngningar på tre av FN:s uppsatta hållbarhetsmål, där vi kan se att vi verkligen kan göra skillnad. För oss är en minskad klimatpåverkan en självklar sak att arbeta med. Dessutom har vi satt mål som tydligt kopplas till våra anställda och det samhälle vi är en del av ", säger Andréa Haag.

Konkret går målen ut på att fram till 2030 reducera företagets CO2-utsläpp med 20 procent per m3 såld produkt (basår 2014/15). Dessutom är målsättningen att OKQ8 Scandinavia innan 2025 ska rankas top 50 på organisationen Universums båda listor "Most Attractive Employer" och "Sustainable Brands Index”.

Hela hållbarhetsredovisningen finns att hämta på www.okq8.se.

Om årets hållbarhetsredovisning

Årets redovisning omfattar räkenskapsåret 1 mars 2016–28 februari 2017. Det är tredje året i rad som OKQ8 Scandinavia tar fram en gemensam hållbarhetsredovisning för OKQ8 Scandinavia i Sverige och Q8 i Danmark. Hållbarhetsredovisningen är upprättad utifrån Global Reporting Initiatives (GRI) riktlinjer G4, på nivån ”Core”. Rapporten har granskats av extern revisor för att säkerställa att den överensstämmer med de GRI indikatorer som specificerats samt uppfyller de krav som ställs på CSR-rapportering i dansk lagstiftning (Årsregnskabsloven §99 a).

* Pr. m3 såld produkt.

För mer information vänligen kontakta:
Alexandra William Olsson, Head of Communication, OKQ8 Scandinavia
E-post: Alexandra.William-Olsson@okq8.se

För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.