OKQ8 Scandinavia vill minska ungas utanförskap genom samarbete med Fryshuset

OKQ8 Scandinavia och stiftelsen Fryshuset inleder ett samarbete för att minska utanförskap bland unga. Samarbetet är en del av företagets arbete för att uppnå FN:s globala mål om minskad ojämlikhet. I ett första steg skänker OKQ8 Scandinavia drygt 200 000 kronor till stiftelsens projekt i Sverige och Danmark. Pengarna kommer att gå till ny idrotts- och musikutrustning.

- Vi vill fortsätta bidra till att minska utanförskapet i Sverige och Danmark genom fler och nya konkreta initiativ. Ett samarbete med Fryshuset, som delar våra värderingar och vårt engagemang för unga, känns som ett steg i helt rätt riktning. Deras arbete har imponerat sedan starten, och går hand i hand med vår idé om att vara möjliggörare för människor i rörelse, säger Martina Stenberg, Head of HR på OKQ8 Scandinavia.

Ny utrustning inom basket och musik
Tanken är att gåvan ska omsättas i konkreta investeringar som minskar utanförskap och ger unga framtidshopp, i Sverige och Danmark. Gåvan på drygt 200 000 kronor har nu överräckts och kommer bland annat att gå till Fryshusets basket- och musikverksamhet genom ny utrustning och nytt material. Ledstjärnan om att satsa på aktiviteter som motverkar utanförskap efterlevs genom att låta ungdomar ägna sig åt sina passioner.

- På Fryshuset är vi beroende av engagemang och initiativ likt OKQ8 Scandinavias. Samarbetet innebär en gemensam insats för en meningsfull tillvaro för unga som besöker våra verksamheter, säger Lotta Lundberg, chef för Fundraising och Näringslivssamarbeten på Fryshuset.

I Sverige kommer OKQ8 Scandinavia utöver idrott och musikinvesteringar även ha möjlighet att ge förutsättningar för Fryshuset att ta emot fler unga nyanlända i sina verksamheter i Stockholmsregionen. I Danmark blir OKQ8 Scandinavia en viktig samarbetspartner i Fryshusets etablering i landet, bland annat genom att möjliggöra stärkande aktiviteter som ökar självkännedom och självkänsla hos unga tjejer.

OKQ8 Scandinavia har under flera år arbetat för ökad mångfald på arbetsplatsen. Genom utarbetade praktikprogram får unga vuxna och nyanlända akademiker, två grupper som kan stå långt ifrån arbetsmarknaden, hjälp att få in en fot i arbetslivet. Under 2016 tog företaget beslut om att bidra till Agenda 2030 och FN:s globala mål för minskad ojämlikhet – och växlar nu upp sitt engagemang ytterligare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alexandra William-Olsson, Head of Communication, OKQ8 Scandinavia
070-168 19 27, alexandra.william-olsson@okq8.se