Nilsson visade potential i Porsche Carrera Cup på Hockenheim

Ola Nilsson gjorde i helgen debut i det tyska Porsche Carrera Cup mästerskapet när 2013 års final kördes på Hockenheim. Det blev som väntat en helg med lärande och bygga erfarenhet som ledord, där Nilsson stundtals visade sin verkliga potential. Skåningen noterades bland annat för 8:e snabbaste varvtid i det första racet för helgen.

Porsche Carrera Cup Tyskland, ett av världens tuffaste enhetsmästerskap avslutade 2013 års säsong på Hockenheim i helgen och på startlinjen fanns årets svenska Carrera Cup tvåan Ola Nilsson.

Nilsson kvalade till sig på 17:e respektive 18:e startruta för det första och andra racet under helgen i det ca 40 bilar stora startfältet, ca 1.3 sekunder efter världens bästa Porsche chaufförer. I det första racet hamnade Nilsson i svåra situationer och tappade placeringar efter att varit tvungen att runda incidenter framför honom.

Väl nere på 20:e plats började jakten tillbaka, och Nilsson gjorde sin starkaste körning under helgen, plockade placeringar och noterades för den 8:e snabbaste varvtiden slutligen landades på en 15:e plats in i mål. Helgens andra race avslutades för Nilsson under svåra regnförhållanden redan under formationsvarvet. Framförvarande bil tvärstannade och Ola kunde inte undvika olyckan, kylaren gick sönder och det var bara att parkera.

• Först och främst måste jag tacka för supporten och mina sponsorer som gjorde äventyret möjligt. Det var verkligen en tuff helg, men extremt utvecklande och lärorik. Vi har kört med en helt andra inställningar på bilen under helgen än vad jag varit van med från Sverige, bara det var en omställning. Kvalet var jag inte helt nöjd med, det fanns potential och fart i både mig och bilen till att vara åtminstone topp 12, men det är svårt när du aldrig varit på banan tidigare med den bilen att sätta ihop varvet. Race 1 var händelserikt, och varvtiden där visade vad vi verkligen kunde åstadkommit under helgen, väldigt skönt att få visa det. Race 2 slutade väldigt snöpligt efter en märklig incident som jag i slutändan måste ta på mig. En kul avslutning på säsongen och en fantastisk erfarenhet, säger Ola.

• porsche carrera cup
  • carrera cup