Utmanande säsongspremiär för Ola Nilsson i Swedish GT

Förarparet Ola Nilsson och Thomas Karlsson samt de övriga tävlande i Swedish GT möttes av en svårbemästrad säsongspremiär på Anderstorp Raceway i helgen. Efter att ha varit snabbast på de två inledande testerna och första kvalet, gjorde svåra strategibeslut och växlande underlag tillsammans med tuff racing att det till slut blev en elfte och en sjätte plats i resultatlistan.

Vädrets makter spelade spratt med förarna och växlade från regn till sol flertalet gånger under tävlingens samtliga tre dagar. Ola Nilsson och Thomas Karlsson i deras Porsche 991 GT3 Cup inledde helgens tester samt det första kvalet med att vara snabbast, och tog därmed pole position till lördagens race. Racet kördes även det under mixade förhållanden, och efter två däckbyten, och långa safety-car perioder slutade förarparet på en elfte plats.

Helgens andra race inleddes från fjärde plats, och åter igen var både däckstrategi och safety-car situationer faktorer att räkna med. Under racets slutfas jagade Nilsson från tredje plats ledande Daniel Haglöf i en Lamborghini och meriterade Edward Sandström i en Porsche för segern. Efter flertalet försök kom ett mindre misstag som betydde besök i sandfållan för Ola, och därmed fick Nilsson/Karlsson nöja sig med en sjätte plats i mål.

• Det har varit en väldigt utmanande och oviss helg med många nya moment i form av däckstrategier och depåstopp som är helt nytt för mig. Vi har visat att vi blir ett team att räkna med under säsongen, och Thomas har kört fantastiskt bra, samtidigt som jag själv är väldigt nöjd med min egna körning rent fartmässigt, Att vara emellan 1-1,5 sekunder snabbare än Sandström som körde identisk bil var klart riktigt starkt, nu ska vi jobba på att hålla ihop det bättre i racen också. Jag ser verkligen fram emot nästa deltävling på Falkenberg.

Nästa tävling körs 10-12 Juli under Västkustloppet på Falkenberg.

• Utanför Sverige

Ola Nilsson