Nyhetsbrev från Oliven, september 2012

Det gapas efter fänkålskorv i Gästrikland

Vi vill vara med och utveckla framtidens mat! Därför är vi på Oliven med och driver Gastronomiska Samtal tillsammans med Hans Naess, matlandetambassör i Sörmland och en rad andra matens eldsjälar, däribland Mathias Dahlgen som också är en av initiativtagarna. Just nu pågår tävlingen Matverk runtom i Sveriges landskap för att få fram modern mat med rötter i lokala traditioner skapade av råvaruproducent, matlagare och förädlare. Vill du och ditt företag också vara med hör av dig till oss. Följ Matverk på Facebook http://www.facebook.com/GastronomiskaSamtal

Nu instiftar vi Jan Moback stipendiet

”Till minne av Jan Moback, för hans livslånga gärning inom matbranschen, för hans framsynta arbete att synliggöra mervärdet i maten och för hans arbete att lyfta medvetenheten om medarbetarnas viktiga roll i försäljningsarbetet...” Janne, som var en av grundarna till Oliven, avled den 20 juli efter en kort tids sjukdom. Vi kommer att minnas din matskap och din klokskap. Och sorgen bär vi med oss. Mer om stipendiet kommer längre fram.

Drömmer du om att jobba grönt?

Om detta har vi tagit fram webben Plugga Grönt www.pluggagront.se på uppdrag av Lantbrukarnas Riksförbund. Här får du tips på yrken och utbildningsmöjligheter i den gröna näringen. Kanske är du mitt i livet och funderar på att byta jobb till något handfast och praktiskt? Vad sägs om landskapsingenjör, hundtränare eller vindkraftstekniker? Med den gröna näringen menar vi all den näringsverksamhet som har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö.

Åh, vad Oliven!

Till sist vill vi inför hösten inspirera till generositet och om verkliga möten genom Luncha Ihop www.lunchaihop.se. Där kan du dela med dig av ditt affärsnätverk till dina vänner genom att sammanföra dem till en lunch. Vi på Oliven tror på fortsatt kommunikation på webben, men vi är samtidigt övertygade om att kommunikation genom verkliga möten är viktigare än någonsin för framgångsrik kommunikation.

• Media, kommunikation

• mathantverk