Nyhetsbrev maj 2013

Dags att nominera till Jan Moback-stipendiet 2013!

Vet du någon i matbranschen som är värd att uppmärksammas för sitt nytänkande och engagerade arbetssätt? En arbetskamrat eller vän, din chef - eller kanske du själv? Jan Moback-stipendiet instiftades för ett år sedan av oss på Oliven och kommer att delas ut årligen till minne av vår kollega Jan Moback. Stipendiesumman för 2013 är 15.000 kronor.

Jan Moback ägnade större delen av sitt yrkesliv åt att undersöka och utveckla mat- och måltidsrelaterade frågor. Först som anställd inom dagligvaruhandeln, sedan som konsult, skribent och författare. Jan brann för att synliggöra mervärdet i maten och för att lyfta butikssäljarens yrkesroll.  Allt detta manifesterade Jan i medskapandet av matbutiken Cajsa Warg, Oliven Kommunikationsbyrå, L´Olive – det franska mat- och kurshuset,  Fabulous Flavours of Sweden, Gastronomiska Samtal samt i läroböcker, föreläsningar, artiklar, utbildningar och texter.

Vem kan nomineras?

Personen ska vara verksam inom mat- och måltidsbranschen, det vill säga inom dagligvaru- eller servicehandel, förädlings- eller producentföretag, restaurang eller storkök och arbeta i Jan Mobacks anda: nyfiket, engagerat och hållbart.

Gör det nu!

Du nominerar enkelt genom att gå in på vår hemsida http://www.oliven.se/. Sista dag för nominering är 15 augusti 2013. Och sprid gärna vidare i dina egna nätverk. Stipendiet delas ut och stipendiaten offentliggörs den 17 oktober.