Där mobilen inte överlever…

Visst, mobilens kamera tar många gånger helt ok bilder, men hur är det vid alla tillfällen som den inte klarar förutsättningarna? Vilda lekar i poolen, vågsurfing, snorkling runt revet, tuffa klättringen till toppen eller en häftig tur utför fjället i djupsnön… Fin ökensand som virvlar runt i luften eller ett fritt fall direkt i gatan. Klarar din mobil det?

Det är då Olympus TOUGH TG-870 verkligen kommer till sin rätt. Byggd för att klara det mesta: vattentät till 15 meter**, stötsäker upp till 2,1 meter**, krossäker upp till 100 kg** är den en perfekt, problemfri elektronisk loggbok för alla dina äventyr. TG-870 kommer i april till fotobutiker och online, exempelvis direkt i Olympus webbshop. Prisläge för TG-870 är 3 190 kronor och du får en extra förlängd garanti*** på 6 månader om du registrerar kameran på MyOlympus.

Maximal kontroll i alla lägen

TG-870 ger dig maximal kontroll i alla lägen. Med Olympus Ol.Share och Ol.Track kan du fjärrstyra kameran med din smartmobil och geotagga bilder som du delar på sociala medier. Direkt på plats, i princip var du än är och utan dator.

Kameran kan även skryta med marknadens vidaste vidvinkelzoom i en vattentät allväderskompaktkamera**** för tuffa tag. Dessutom är den extra selfievänlig eftersom vidvinkeln kombinerats med tiltbar 3-tums 920.000-punktersskärm, extra avtryckare på framsidan och Selfie Mode som kompenserar för kantdistorsion. Sportfotografer kommer att gilla Sport Burst och andra Sport Cam Mode som underlättar bildtagning och video vid actionsporter. Medan utökat antal kreativa Artfilter lockar fram kreativiteten inom dig.

Missa aldrig en bild

Det är besvärligt när solen lyser direkt på skärmen och gör det svårt att se motivet. Därför har TG-870 utrustats med LCD-boost som ökar den maximala ljusstyrkan på skärmen med 2,6 gånger, jämfört med normalt.

Kamerans kvalitetsoptik 21-105 mm* (5x optisk zoom), kombinerat med 16 Megapixel backlit CMOS sensor, kraftfull TruePic VII processor och iHS-teknologi, garanterar hög bildkvalitet från kant till kant, även när motivet rör sig snabbt och i svagt ljus. Den nya autofokuslåsningen (AF lock) ger dig ökad frihet att ta skarpa bilder i alla möjliga situationer, även under vattnet (Snapshots, Vidvinkel 1 och Makro).

Missa aldrig en scen

TG-870 övertygar inte bara vid stillbildstagning, den är lika bra på video i widescreen. Sport Cam Mode sätter automatiskt bildformatet till 16:9 och har tre videoformat inklusive time-lapse video.

Du kan bekvämt och säkert fästa kameran på din bröstsele med hjälp av kamerahållare som finns som tillbehör. Och med den programmerbara extra knappen på kamerans framsida startar du bekvämt videoupptagningen när du kastar dig utför pisten.

Mångsidig och smart

När du vill fånga motiv som går långsammare är Time Lapse Movie perfekt, till och med för nattscener – med slutartider på upp till 4 sekunder. Och med Live Composite kan du måla med ljus – allt medan du ser resultatet direkt på skärmen.

Gillar du selfies när du snorklar är det lätt att ta bilder på dig själv med en hand tack vare extra avtryckaren på framsidan eller varför inte låta kompisen ta bilder både under och ovan ytan. Den tiltbara skärmen gör det lätt att komponera bilden.

KORT OM Tough TG-870:

• Ultravidvinkel 21-105 mm*
    5x optiskzoom för actionbilder och selfies
  • Superkraftig byggkvalitet för fotografering och video av utomhussporter utan problem även i de tuffaste förhållandena
  • Vattentät till 15 m**
  • Stötsäker till 2,1 m**
  • Krossäker till 100 kg**
  • Fryssäker till -10°C**
  • Bekväm selfiebildtagning tack vare tiltbar 3-tums 920.000-pixlar LCD, frontmonteradknapp och automatisk självporträttinställning
  • Inbyggt WiFi för fjärrstyrning och delning via smartmobil och Olympus OI.Share
  • Inbyggd GPS för fullständig och exakt position över hela världen inom 10 sekunder
  • Sport Cam Mode för hög-kvalitativa widescreen videos I olika format och Sport Burst Mode sekvensbildtagning
  • Ny Live Composite för att “måla med ljus”
  • Ny Underwater AF lock som förenklar fokusering under vatten

Tillbehör

• Sporthållare (CSCH-123) – bär kameran hands-free genom att fästa den säkert på en bröstsele eller axelremmen på ryggsäcken. Innehåller även en spiralrem, karbinhakar och snabbutlösning för maximal flexibilitet.
  • Undervattenshus (PT-057) – rigoröst testad för fotografering på djup ner till 45 meter. Manöverknappen på framsidan kan tilldelas funktionen vidvinkel eller makro och skötas med handskarna på.
  • Silikonfodral (CSCH-124) – fodralet gör det lättare att greppa kameran, samtidigt som det ger extra skydd i verkligt tuffa förhållanden. LCD-skärmen, den extra knappen på framsidan och två stativuttag kan användas med fodralet på.
    • Mjukt kamerafodral (CSCH-121) – stilfullt, mjukt allvädersfodral för TG-870 med karbinhakar. Fodralet är designat för att dränera bort vatten och torka snabbt. Finns i svart, blått och rött.
    • Flytande handrem (CHS-09) – snygg röd handrem som håller kameran flytande och gör den lätt att upptäcka i vattnet.
    • TOUGH Adventure Case – fodral i neopren med bältesfäste och löstagbart armband, metallkrok och säkerhetslina.
    • TOUGH Adventure Pack – innehåller TOUGH Adventure Case, flytande handrem (CSH-09) och kylväska för drickan.

* Motsvarande 35 mm.
    ** Vattentät enligt IEC standard publikation 529 IPX8. Stötsäker enligt MIL Standard (Olympus testbetingelser). Frys- och krossäker enligt Olympus testbetingelser.
    *** Sex månaders extra garanti vid registrering på MyOlympus.
    **** Bäst i kategorin, december 2015.

Produktspecifikationer kan ändras utan vidare information. För aktuell och komplett specifikation se www.olympus.se

Charlotte Hellström Cardelöv
Olympus Sverige AB Tfn: 08-735 34 08
E-post: charlotte.cardelov@olympus.se