Femte Pro-objektivet på gång

Olympus M.ZUIKO DIGITAL PRO-serie med kritikerrosade objektiv utökas. Lagom till sommaren är det dags för marknadens ljusstarkaste fisheye* M.ZUIKO DIGITAL 8 mm 1:1,8 PRO. En fast lins med brännvidd motsvarande 16 mm** för småbild. Även ett superteleobjektiv M.ZUIKO DIGITAL 300 mm 1:4 PRO motsvarande 600 mm** är på gång.

Olympus är ledande inom kompakt systemkamerateknik och optik för professionella fotografer, semiproffs och hobbyfotografer. Med prisbelönta systemstandarden Micro Four Thirds som omfattar kamerasystemen OM-D och PEN samt M.ZUIKO DIGITAL objektiv sätter företaget kontinuerligt nya tekniska standarder.

Olympus M.ZUIKO DIGITAL PRO är kompakta, högpresterande objektiv utvecklade och tillverkade för att motsvara mycket högt ställda krav på optisk och mekanisk kvalitet. PRO-serien ger en utomordentlig bildkvalitet i alla ljusförhållanden. Perfekt för snabbrörliga motiv och spontanfotografering som kräver ljusstarka, lättarbetade objektiv.

Vid köp av Olympus objektiv får du sex månaders extra förlängning av den tvååriga konsumentgarantin. Allt du behöver göra är att registrera produkten på MyOlympus.

Ljusstark Fisheye PRO (8 mm)

Vi kan lova att den ljusstarka (1:1,8) prolinsen blir extremt kompakt och lätt, särskilt om du jämför med motsvarande D-SLR-optik från våra konkurrenter. Byggkvaliteten blir också på topp. M.ZUIKO DIGITAL 8 mm 1:1,8 PRO saknar motstycke i kategorin och förväntas bli rankad som marknadens ljusstarkaste fisheye.

Oavsett om du är proffs, semiproffs eller seriös hobbyfotograf får du ett objektiv som motsvarar dina krav och som är perfekt för panoramabilder, arkitektur, snabba actionsporter och extrema närbilder. Ett anpassat frontfilter (port) till undervattenshus är under utveckling så du kan ta bilder från havets djup och ända upp till stjärnhimlen.

Vidvinkelzoom PRO (7-14 mm)

M.ZUIKO DIGITAL 7-14 mm 1:2,8 PRO har rak bländare 2,8 över hela zoomomfånget och uppfyller alla krav som ställs på PRO-optiken. Den är damm- och stänkskyddad, mycket kompakt och lätt. Objektivet dyker upp till sommaren.

Supertele PRO (300 mm)

Ett supertele M.ZUIKO DIGITAL 300 mm 1:4 PRO är under utveckling och kommer under året. Objektivet som har en brännvidd motsvarande 600 mm** blir väderskyddat och mycket kompakt. Den optiska bildkvaliteten blir av högsta klass och objektivet vänder sig till professionella användare.

Prisbelönt PRO-optik (12-40 mm)

Mottagandet av det första objektivet i PRO-serien M.ZUIKO DIGITAL 12-40 mm 1:2,8 PRO summeras bäst av EISA-juryn 2014: ”Bästa kompakta zoomobjektivet 2014. En ljusstark, vädersäkrad standardzoom med imponerande optisk kvalitet, solid mekanisk byggkvalitet och en superb fokuskontroll som kombinerar manuell fokus med tyst, snabb autofokus. Det är också en mycket kompakt lins, trots den stora bländaren på 1:2,8”.

Kraftfull PRO telezoom (40-150 mm)

M.ZUIKO DIGITAL 40-150 mm 1:2,8 PRO är också betydligt kompaktare och lättare än motsvarande objektiv för APS-C och fullformatskameror. Objektivets fokussystem DUAL VCM är oöverträffat på marknaden och är det första i sitt slag. Systemet består av två högkvalitativa linselement styrda av två linjära motorer som gör autofokusen extremt snabb och tyst. Perfekt när du plåtar skygga motiv som vilda djur, människor och motiv som rör sig snabbt. Stort zoomomfång, rak bländaröppning 1:2,8 och närgräns på bara 70 cm gör objektivet mycket mångsidigt. Dedikerad Fn-knapp, manuell fokuskoppling och skjutbart motljusskydd.

Produktspecifikationer kan ändras utan vidare information. För aktuell och komplett specifikation se www.olympus.se

* Februari 2015.

** Motsvarande 35 mm stillbild

Charlotte Hellström CardelövOlympus Sverige AB