Kompaktkameran som levererar bilder och känns som en D-SLR

Olympus STYLUS 1 är ett seriöst alternativ till en digital systemkamera för alla som behöver en liten smidig kamera, men fortfarande vill ha möjligheten att fotografera som med en D-SLR. Excellent byggkvalitet kombineras med professionell sökare, bekväma manuella kontroller, en stor 1/1,7 tums BSI CMOS bildsensor och inbyggt, kompakt, ljusstarkt i.ZUIKO DIGITAL zoomobjektiv med fast bländare över hela brännviddsomfånget 1:2.8 10,7x zoom (28-300 mm*) .

Olympus har under årtionden tillhört världens absolut främsta tillverkare av kompakta systemkameror och objektiv som toppar internationella tester. Med nya OM-D E-M1 satte företaget en helt ny standard för kompakta D-SLR kameror. Nu visar företaget att även en kompaktkamera kan ha kvalitéer som slår många instegskameror i D-SLR-klassen.

Nya STYLUS 1är en premiumkompakt för professionella fotografer som behöver en smidig, liten andrakamera, plus alla andra som alltid vill ha kameran med, men inte kompromissa i bildskapandet. Kameran finns i svart och börjar levereras i slutet av november 2013 i prisläget 5 000 kronor.

Inspirerad av OM-D och i en klass för sig

Ambitiösa fotografer kräver en bildkvalitet som kompaktkameror normalt inte klarar. En snabb titt på STYLUS 1 tekniska specifikationer säger därför en hel del. Trots att kameran bara är 56,5 mm djup är den utrustad med en i.ZUIKO DIGITAL High Power 10,7x zoom med fast bländare på 2.8 över hela brännviddsomfånget som motsvarar 28-300 mm*.

Objektivet har en mycket effektiv VCM bildstabilisering som ger skarpa bilder, även när du fotograferar handhållet på långa brännvidder i svagt ljus. Den stora bländaröppningen är optimerat för den nya 1/1,7 tum BSI CMOS 12 megapixel bildsensorn. Bildprocessorn kommer från den prisbelönta OM-D E-M5, liksom den professionella elektroniska sökaren med 1,44 miljoner bildpunkter. Även designen har inspirerats av OM-D med ett skönt, stabilt grepp och kontrollmöjligheter som känns igen från D-SLR.

Det du ser är det du får

Objektivet försvinner helt i huset och döljs bakom ett automatiskt linslock, när kameran stängs av. Kameran mäter bara 116.2mm x 87mm x 56.5mm, vilket gör den lätt att bära med, i fickan eller handväskan. För den bästa kameran är alltid den som är med när bilden dyker upp.

Ljusstyrkan, stor bildsensor, avancerad bildprocessor och en effektiv VCM-bildstabilisering ger dig skarpa, färgstarka, kontrastrika bilder även i svagt ljus. Bildkvalitén är i D-SLR-klass och kameran upplevs som en systemkamera. Den elektroniska sökaren startar blixtsnabbt när du placerar ögat till den och displayen släcks automatiskt***.

Alla viktiga parametrar visas i sökaren och när du växlar till den stora, tiltbara touchdisplayen kan du med dragreglage på skärmen – i realtid – göra och se hur olika inställningar påverkar den slutgiltiga bilden. Automatisk Backlight Control säkerställer en korrekt återgivning av ljusa och mörka partier i bilden utan märkbar laggning. Och du styr fokus och tar bilden med en lätt touch på skärmen utan att behöva flytta fingrarna.

Kontrollmöjligheter och design med pro-standard

STYLUS 1 känns professionell, från den robusta konstruktionen och byggkvalitén, till det stabila greppet, smarta placeringen av kamerans kontroller och intuitiva användargränssnitt.  En effektiv blandning av bekväma, analoga och digitala kontrollmöjligheter.

Framsidans Hybrid kontrollring och ratten på kamerans ovansida kan enkelt programmeras med de funktioner du vill ha (slutartid, bländare, programval osv.). I analogt läge byter du snabbt funktion på Hybrid kontrollringen mellan fokus och zoom. I digitalläge kan du styra valda funktioner i menyn och klicka dig igenom dem med Fn2-knappen. Utan att behöva ta ögat från sökaren

Smart WiFi integration

Kameran har inbyggd WiFi som gör det enkelt att kommunicera via en smart mobil. Ladda upp bilder direkt till en hemsida eller sociala medier och använd mobilen som fjärrkontroll.

Parkopplingen är enkel via en QR-kod som visas på displayen när du aktiverar WiFi och som du läser av med din smartphone. Sedan kan du spegla kamerans bild på telefonens touchdisplay och styra fokus och slutare direkt på skärmen i P, A, S, M läge.

Snabbfakta Olympus STYLUS 1

>  OM-D inspirerad design för D-SLR-känsla, bättre ergonomi och stabilare grepp.

>  Extremt kompakt zoomobjektiv med fast bländaröppning över hela brännviddsomfånget i.ZUIKO DIGITAL High Power 1:28 10,7x zoomobjektiv (28-300 mm*) med mycket hög optisk kvalité.

>  Stor, högupplöst elektronisk sökare (EVF) med automatisk aktivering** när ögat sätts mot sökaren, 1,44 miljoner pixlar och Backlight för professionell komposition och bildinställning.

>  Ultraslimmad, lätt kamera med helt indraget objektiv för maximal bärbarhet.

>  Utförlig manual och automatiskt kontrollsystem med analog/digital Hybrid kontrollring, programmerbar kontrollratt och Fn2-knapp, plus touchstyrd snabb autofokus och avtryckare, ger dig full kontroll i alla lägen.

>  Inbyggt WiFi med OI.Share programvara för enkel, snabb parkoppling av kamera och en smartphone. Dela dina bilder direkt via social media, spegla bilden på kamerans display och styr AF och slutare på din telefon.

>  Extra stor 12 megapixel backlit 1/1,7 tum BSI CMOS bildsensor levererar en suverän bildkvalité oavsett om du filmar i Full HD eller tar högupplösta stillbilder, även svagt ljus.

Andra egenskaper

>  11 artfilter med upp till 5 olika effektervarianter*** beroende på valt artfilter, låter dig skapa konstfulla bilder och filmer. Story+ som låter dig arrangera dian bilder i snygga layouter med märken och signaturer.

>  IHS Technology ger bilder med naturligt mättade färger och lågt brus, precis som du vill att de ska se ut, oavsett förhållanden vid fototillfället.

>  1080p Full HD video med ljud och höghastighetsinspelning (120/240 bps) för snygg återgivning av actionscener i slowmotion.

>  Stor, tiltbar LCD touchskärm med LiveView som automatiskt växlar med EVF***, plus touchstyrd Fast AF, touchslutare (Touch AF Shutter) och parkoppling via inbyggd WiFi.

>  ISO 12800 hög ljuskänslighet för bra bilder i mycket svagt ljus.

* Motsvarande 35 mm

** När LCD tiltas är EVF automatsikt avstängd

*** Bildeffekter beror på vilket artfiler som används

Komplett specifikation finns på www.olympus.se