Ny firmware för OM-D E-M1 Mark II, E-M5 Mark II och PEN-F ökar prestandan och integrerar Profoto Air Remote TTL-O*

Nu finns en ny större uppdatering av firmware för Olympus OM-D E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, PEN-F systemkameror och vissa M.ZUIKO DIGITAL objektiv. Uppdateringen innebär fler funktioner, bättre prestanda och sömlös integrering av Profotos AirTTL-blixtsystem.

Olympus nya firmware version 1.2 för OM-D E-M1 Mark II, version 3.0 för OM-D E-M5 Mark II och version 2.0 för PEN-F adderar nya funktioner och gör kamerorna ännu vassare.

Kompatibel med Profoto Air Remote TTL-O

Uppdateringen av firmware för OM-D E-M1 Mark II, E-M5 Mark II och PEN-F ger nu full TTL- och HSS-kompabilitet med Profoto Air Remote TTL-O. Fäst Profoto Air Remote TTL-O i kamerans blixtsko och du kan bekvämt fjärrstyra blixtar med Air-funktionalitet eller blixtar via separat Air-sync i upp till 300 meter från kameran. Läs mer om alla Air-funktioner på https://profoto.com/se

För att markera samarbetet mellan Olympus och Profoto och visa ögonblicken som fångas i det perfekta ljuset, är alla fotografer välkomna att delta i tävlingen ”Seeking light in nature” på https://500px.com/quests – tävlingen pågår t o m 22 maj 2017. Ladda upp din favoritbild med det perfekta ljuset och du kan vinna Olympus- och Profoto-utrustning.

Fler fördelar med firmware 1.2 för OM-D E-M1 Mark II

E-M1 Mark II är designad för att motsvara professionella krav på högklassig bildkvalitet, snabb, bekväm användning och extrem snabbhet. Allt i ett robust, väderskyddat, kompakt kamerahus. Exempel på ny adderad funktionalitet:

• High Res Shot och Focus Stacking kompatibel med andra blixtar än Olympus: Nu kan du ta bilder med 50 Megapixel och använda Focus Stacking (skärpedjupsförlängning) även med andra blixtsystem än Olympus egna.
  • Automatisk växling till LCD-display vid användning av sökaren: När du flyttar ögat från sökaren vid Rec View växlar kameran automatiskt till displayen för att visa bild.
  • Andra förbättringar som ökar användarvänligheten: Inställningar som du lagrar i AF Home (AF Hem) sparas nu även när kameran stängs av. Färgåtergivningen i sökaren är förbättrad och batterinivån visas nu mer exakt.
  • Förbättringar i kombination med ny firmware för M.ZUIKO-objektiv: Med M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 mm 1:4.0 PRO (version 1.1) och M.ZUIKO DIGITAL ED 300 mm 1:4.0 PRO (version 1.2) förbättras tyst sekvensbildtagning med aktiv bildstabilisering.

Fördelar med firmware 3.0 för OM-D E-M5 Mark II

Precis som för alla modeller i OM-D-serien utmärker sig E-M5 Mark II när det gäller snabbhet, precision, bildkvalitet och kreativitet. Utöver kompabiliteten med Profoto Air Remote TTL-O ger den nya uppgraderingen:

• Spara inställningar/Mysets: Funktionen finns sedan tidigare på
    OM-D E-M1 Mark II och möjliggör att dina egna kamerainställningar sparas på en dator. Inställningarna kan sedan appliceras på flera kameror och behöver inte justeras igen i kameran efter en firmwareuppgradering.
  • Mellandagrar tillgängliga i Highlight & Shadow: Mellandagrar kan nu justeras i ± 7 steg i funktionen Highlight & Shadow Control, vilket ger en bättre återgivning av detaljer än vad som är möjligt genom att bara justera exponeringen.
  • Koppla AF-mätpunkt till fokuspunkten: Genom att koppla AF-mätpunkt (Single eller Touch AF) till spotmätpunkt får du exakt rätt exponering och fokus på valt punkt i motivet.
  • Förbättringar i kombination med ny firmware för M.ZUIKO-objektiv: Med M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 mm 1:4.0 PRO (version 1.1) förbättras objektivets synkronisering med kamerans 5-axliga bildstabilisering** (gäller både E-M5 Mark II och E-M1).

Fördelar med firmware 2.0 för PEN-F

Olympus PEN-F kombinerar utsökt hantverk med en klassisk design. Men under elegansen döljer sig den senaste kameratekniken och den nya uppdateringen av firmware lyfter kameran ytterligare:

• Spara inställningar/Mysets: Funktionen finns sedan tidigare på
  • Bläddra igenom och förhandsgranska Art Filters: Exempelbilder som visar effekterna av Art Filter visas längst ner på skärmen. Klicka på Art Filter-bilden på skärmen så aktiveras vald effekt.
  • Välj längsta slutartid innan ISO AUTO ändrar ISO: Nu kan du bestämma från och med vilken slutartid som ISO ska höjas vid användning av ISO AUTO.
  • Förbättrad AF Targeting Pad på LCD-skärmen: Gör det möjligt att aktivera AF-punkterna på skärmen även när näsan vidrör skärmen vid användning av sökaren.

* Profoto är världsledande inom blixtsystem och produkter för ljussättning (light shaping) som används av professionella fotografer. För mer information https://profoto.com/se

** NYHET! OM-D E-M5 Mark II 12-100 Kit (E-M5 Mark II kamerahus med M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100 1:4.0 IS PRO objektiv) finns att köpa i maj 2017.

Alla firmware-uppdateringar finns för nedladdning via Olympus Digital Camera Updater

Produktspecifikationer kan ändras utan vidare information. För aktuell och komplett specifikation se www.olympus.se

Charlotte Hellström CardelövOlympus Sverige AB Tfn: 08-735 34 08
E-post: charlotte.cardelov@olympus.se